Schoonhoven – Op 24 mei presenteerden leerlingen van het Schoonhovens College hun ideeën over leefbaarheid in Schoonhoven-Noord aan wethouder Leon de Wit. In de mavo 1-klas stond bij alle vakken gedurende een aantal weken het thema ‘de stad’ centraal. De wethouder had hier veel belangstelling voor, omdat de gemeente bezig is enkele plekken in Schoonhoven-Noord opnieuw in te richten.
Leefbaarheid en omgevingsvisie
Ook is de gemeente bezig met het opstellen van een omgevingsvisie, waarbij ook inwoners (en jongeren) betrokken worden. Deze toekomstvisie voor de Krimpenerwaard gaat over de kwaliteit van de leefomgeving. Door het samenbrengen van leerlingen en gemeente leren zowel leerlingen als gemeente veel van elkaar. En de leerlingen helpen de gemeente zo bij het verbeteren van de leefbaarheid.
Project leefbaarheid
Bij het vak aardrijkskunde stond sinds april de leefbaarheid in Schoonhoven-Noord centraal. In het kader hiervan hebben medewerkers van de gemeente een gastles gegeven op school over leefbaarheid en de omgevingsvisie. De leerlingen hebben in 5 groepen onderzoek gedaan naar de inrichting van enkele plekken in Schoonhoven-Noord: de ontmoetingsplek naast het Islamitische Centrum, het plein bij het winkelcentrum Albert Plesman en de speelplek bij de Zilversmidshof.
Buurtonderzoek
Bij het onderzoek onderzochten en beoordeelden de leerlingen de woningkenmerken, bewonerskenmerken en woonomgeving. Ze deden onder andere buurtonderzoek. Ze vroegen aan omwonenden van de drie plekken wat zij belangrijk vonden. Ze kregen leuke reacties. Bewoners gaven bijvoorbeeld aan dat ze het goed vonden dat er iets ging gebeuren met de plekken, dat ze meer groen wilden en dat ze de verkeersveiligheid belangrijk vonden.
Goede ideeën
De leerlingen hebben vervolgens ideeën opgesteld voor de inrichting van de 3 plekken. Een greep uit de ideeën: een kinderboerderij, een cafeetje, boomhutten, een groepsschommel, een ijssalon, een buurtfeest, een pannaveldje, sporttoestellen. De wethouder was erg enthousiast over de ideeën: “Jullie hebben geluisterd naar de inwoners, hebben ideeën bedacht voor kinderen, ouders en ouderen en jullie denken ook aan gezondheid. Goed gedaan!”
Kansrijke elementen
De gemeente neemt de ideeën mee en gaat kijken welke elementen kansrijk zijn. Uiteindelijk zien de leerlingen misschien een aantal van hun ideeën terug als de plekken in de buurt worden aangepakt!