Er worden heel wat onjuistheden geschreven op sociale media over het nieuwe Krimpense afvalsysteem dat in 2026 ingevoerd gaat worden. Op aandringen van inwoners werkten CDA, SGP, VVD en CU, samen met Leefbaar Krimpen aan een eerlijk en betaalbaar afvalsysteem. Hiervoor is een voorstel ingediend aan het college en deze is met een flinke meerderheid aangenomen.
“De tijd van een oneerlijk afvalsysteem is voorbij”
Hiermee willen de partijen ervoor zorgen dat er voor nu -en in de toekomst een betaalbare, persoonlijke rekening voor het afval op de deurmat valt. Leefbaar raadslid Van der Elst zegt hierover: “We hebben heel veel inwoners gesproken, buurgemeenten en locaties bezocht en met specialisten gesproken. Zij benadrukten dat niets doen de meeste inwoners alleen maar meer geld zou gaan kosten. Het is daarom nu geen tijd om misvattingen de wereld in te slingeren, maar voor een bewezen en eerlijk afvalsysteem te kiezen.”
Kosten restafval ‘rijzen de pan uit’
De afvalrekening loopt voor veel inwoners van Krimpen helemaal uit de hand behoort bij Top van de duurste gemeenten, dat moet veranderen, de hoeveelheid restafval die wordt ingeleverd is niet meer te betalen. De landelijke verwerkingskosten van een restafvalzak inclusief alle belastingen en co2 heffingen schommelt richting € 1,41 volgens recente bronnen.
Ander afvalsysteem: ‘Niet langer betalen voor het afval van een ander’
Steeds meer inwoners klagen dat zij moeten betalen voor het afvalgedrag van anderen, zelf nauwelijks restafval hebben en wijzen op de lagere afvallasten in bijvoorbeeld gemeente Krimpenerwaard en gemeente Capelle aan den IJssel.
Onder het huidige systeem betaalt iedereen mee aan de gemiddelde hoeveelheid restafval per persoon -ruim 230 kg per jaar-, ongeacht of je weinig, veel of niets weggooit. Daarom kiezen de genoemde partijen samen met hun achterban voor een nieuwe, eerlijke koers in het afvalsysteem. Diftar (gedifferentieerd tarief), is een systeem waarbij een inwoner betaalt naar eigen verbruik, dus voor de hoeveelheid restafval die men zelf weggooit. Het variabel tarief (prijs per zak) geldt dus NIET voor Papier, GFT en PMD!
Goed gedrag met afval scheiden mag niet bestraft worden
“Afval scheiden moet lonen. We moeten af van het principe dat zuinige en bewuste huishoudens opdraaien voor de kosten van anderen. Ouderen klagen dat zij met weinig afval al jaren moeten betalen voor die inwoners die talloze zakken per maand weggooien”, aldus Van der Elst namens Leefbaar. “We willen dat het afvalsysteem eerlijk, duurzaam en betaalbaar blijft. Inwoners willen ook niet gaan meebetalen aan het energieverbruik van de overburen met een jacuzzi of sauna in hun huis en de kachel op 23, waarom dan wel voor hun afval?”, zo stelt Van der Elst.
‘Huidige afvalsysteem niet eerlijk’
‘Inwoners dragen nu collectief de kosten voor het totale afvalvolume, inclusief het gedrag van grootverbruikers én het toenemende afvaltoerisme, mensen van buiten Krimpen die gratis hun vuilnis komen dumpen, met het pasje van hun Krimpense tante’, klinkt het wat gechargeerd.
“Dat kan zolang Krimpen een ongelimiteerde pas heeft. Wie zes maanden op de camping zit of netjes afval scheidt, betaalt nu evenveel als iemand die iedere week zakken vol restafval in de container stopt.”
Daarom komt er voor restafval een variabel tarief, het overige GFT, Papier en PDM afval blijft dus gratis. Hiermee ontstaat er ook een drempel om het afval van elders met het pasje van ‘die Krimpense Tante’ te gebruiken.
Kosten exploderen zonder actie
Sinds 2019 zijn de kosten voor afvalverwerking met meer dan 45% gestegen – van circa €375 naar €550 per jaar. Leefbaar Krimpen hierover: “Als we niets doen, betaalt een huishouden in 2029 tussen de €700 en €750 per jaar en dat willen onze inwoners zeker NIET! In 2021 presenteerde de Rekenkamer de Krimpense raad al een schokkend rapport over het mislukte afvalsysteem van Krimpen. Dit rapport verdween bij een deel van de raad in een diepe la met hangslot!”
Die stijging komt overigens door toenemende verbrandingskosten, landelijke CO₂-heffingen én het uitblijven van gedragsverandering. Volgens Leefbaar Krimpen is het onverantwoord om op deze voet door te gaan. De partij zegt de landelijke belastingen niet te kunnen veranderen, maar samen met andere partijen op deze wijze wel kan zorgen voor een betaalbare rekening.
Tijd voor rechtvaardigheid
Leefbaar Krimpen ondersteunt daarom de invoering van het diftar systeem (met voorschot en teruggave) voor berekening van de kosten van restafval en verlaging van de vaste kosten. Hierbij betaal je naast een vast standaardbedrag (je aansluiting) een variabel bedrag naar verbruik, net zoals bij elektriciteit, water of internet. Diftar betekent een eerlijke verdeling van kosten en een vermindering van de hoeveelheid restafval, maar vooral vermindering in de lasten voor veel inwoners! Wie zijn afval beter scheidt bespaart daarmee kosten en betaalt vanaf 2026 niet meer voor het afval van een ander.
Belangrijke voordelen
Meerpersoonshuishoudens gaan van €550 naar €450* afvalstoffenheffing per jaar
- Eenpersoonshuishouden betaalt niet meer dan in 2026
- Laagste tarief per zak in de regio: slechts €1 voor 60 liter (Krimpenerwaard 3,50 Euro)
- Wie maximaal 30 zakken restafval aanbiedt per jaar, krijgt €30 retour op zijn volgende nota
- Er komt een voorschotnota met jaarlijkse afrekening, net als bij energie
- Gemeente draagt het financiële risico in het eerste jaar
- Evaluatie na zes maanden met mogelijkheid tot bijsturing
*Dat is 100 euro minder per jaar (390 euro vast + 60 euro voorschot voor 60 zakken – later verrekent met werkelijk aantal)

Een volle zak van 60 liter past niet in de huidige containers. Om te voorkomen dat de container vastloopt kunnen er alleen zakken in van 30-35 liter. Je betaalt dus in werkelijkheid €2 om 60 liter restafval af te voeren. Dat is wel het dubbele van wat ons voorgespiegeld wordt.
In 2026 gaan we sowieso het nieuwe systeem bespreken in de raad. Capaciteit van de ondergrondse container nemen we zeker mee. Als 50 liter beter is voor het apparaat en in praktijk meer de norm. Dan is een prijs aanpassen een mogelijkheid. Maar laten we eerst eens zorgen dat we teruggaan naar ca.120kg restafval per inwoner ipv 230kg.
Het idee is zeer slecht doordacht. Mensen met kleinere behuizing gebruiken ook vaak kleinere afval (pendaal) emmers in huis. Wanneer deze vol is gooi je de zak in een ondergrondse container. Nu mag je als “als je slim bent” deze verzamelen. Totdat je voldoende hebt om het rendabel te maken de klep te gebruiken.Want dat wordt geteld! Niet echt een goede oplossing dus, maar een zeer onrechtvaardige oplossing. Heb je een grtote eigen groene container voor de deur, dan gooi je deze vol en laat hem vol weghalen. Geen probleem met afval bewaren in huis. Bij de ondergrondse container wordt uitgelezen wanneer je de klep opent. Niet hoeveel je er in gooit. Hoe simpe is het om er een weegsysteem aan te koppeleien. Dan ben je pas echt eerlijk bezig. Nu lijkt het erop dat het niet alleen om het scheiden van afval gaat, maar om geld uit de burger zijn zak te kloppen. Ik adviseer de bedenkers van dit hier toch nog eens naar te kijken.
In januari betaald je €450 euro voorschot wat is dit voor raar iets? een jaar vooruit betalen daar heb ik nog nooit
van gehoord. Wij zijn de boerenleenbank niet voor de gemeente krimpen a/d IJssel. Ik zal dit zeker niet accepteren,en wat gebeurd er met rest van het voorschot als ik binnen een maand dood ben,
dat ben je natuurlijk je geld kwijt. Ik neem niet aan dat de nabestaanden worden geattendeerd dat er nog 11 maanden
afvalstoffenheffing te veel betaald is!
Ik heb geen containers alleen restafval en gooit ongeveer 30 vuilniszakken per jaar weg.
Dit is dus €14 per zak geen €1 zoals wordt beweerd.In Capelle betaalden ik in 2020, €220 per jaar als alleenstaande en kon 6 dagen per week mijn grofvuil buiten zetten zoveel als je wou, wat de dag erop opgehaald werd.GRATIS! nou ja gratis dit zat bij die €220 die we betaalden.
Voor het aanbieden van grofvuil betaalt je in krimpen € 52,- per m3 , en dan moet er ook nog het liefst een touwtje omheen!
Schoften die Cyclus bv, gauw een ander!