Krimpenerwaard – Er is een nieuw meldpunt opgezet voor het melden van misstanden die voorkomen tussen huurder en verhuurder. Er blijken volgens het meldpunt nogal wat klachten te zijn wat betreft achterstallig onderhoud en voornamelijk hoe de verhuurder daarmee om gaat. Met klachten kun je vervolgens terecht bij de huurcommissie of bij de Regionale Geschillencommissie Krimpenerwaard.
Het blijkt echter dat mensen die zich wenden tot de geschillencommissie, aangeven geen gehoor te krijgen. Een antwoord laat vaak lang op zich wachten of komt niet. Ook het resultaat is doorgaans onbevredigend. De huurcommissie geeft al aan dat er momenteel heel veel aanvragen zijn en zij daardoor achterlopen met het behandelen van de aanvragen. Maar intussen blijken heel veel mensen ergens tussen wal en schip te zitten in een conflict met de verhuurder.
Achterstallig onderhoud
Veel mensen zouden volgens het meldpunt
over dezelfde zaken klagen. Zoals vocht in en onder het huis,
waardoor schimmel ontstaat. Tocht en gehorige woning na het vervangen
van kozijnen.
Er zijn met name klachten over de verhuurder
Quawonen. Deze kwam in 2014 ook al in opspraak wegens achterstallig
onderhoud in de Molukse wijk in Krimpen aan den IJssel. Pas nadat een
werkgroep de klachten had verzameld en de media er over schreef, is
er uiteindelijk wat aan de huizen gedaan, zo verteld het Melpunt. Ook
daarbij gaf Quawonen aan geen of weinig klachten te ontvangen,
terwijl de werkgroep aangaf dat zij vele klachten ontving over tocht
en vocht in huis waar verder niets aan gedaan werd. Ook betreffende
schending van privacy zou Quawonen zich schuldig maken.
Mensen met klachten over gebreken in
hun huurwoning, blijken de raarste antwoorden te krijgen wanneer ze
deze gebreken melden bij de verhuurder. Zo is een veel gemeld
antwoord op het melden van een lekkage, dat men maar terug moet
bellen als het regent. Er wordt niet ontkend dat er vocht onder in
kruipruimtes staat, maar dat zou niet de oorzaak zijn van houtrot of
schimmel. Er blijken heel wat badkamers in huurhuizen te zijn, waar
schimmel in ontstaat. Er zijn meerdere gevallen bekend waarbij er in
het geval van schimmel op het plafond, er een plafond tegen aan wordt
gezet.
Wanneer er dan weer schimmel op het nieuwe plafond en in
de badkamer komt, geeft de verhuurder het advies om beter te luchten.
Terwijl de bewoners aangeven dat zij wel degelijk goed
luchten.
Quawonen geeft bij navraag aan dat er niet meer klachten
zijn. Ook niet wanneer bij de huurder bekend is dat andere huurders
hetzelfde probleem hebben.
Samen sterk
Vaak weten bewoners in een straat of wijk van elkaar niet dat zij dezelfde problemen met hun huizen hebben. Zij voelen zich hierin alleen staan. En voelen zich door de verhuurder vaak niet gehoord en worden van het kastje naar de muur gestuurd. Tot ze iemand toevallig spreken over de problemen met het huis en de verhuurder en er achter komen dat ze niet alleen zijn. Daarom is er dit meldpunt opgezet, zodat klachten bij elkaar komen en er wellicht iets mee gedaan kan worden.
“Wij kunnen het probleem niet voor de mensen oplossen”, verteld de woordvoerder van het meldpunt, “maar als mensen zich in situaties herkennen en er op reageren, wordt pas duidelijk dat er iets mis is in verhuurdersland.”
Daarom kunt u uw verhaal kwijt bij het meldpunt misstanden verhuurders. Het meldpunt is gevestigd in de Krimpenerwaard en bestaat uit ervaringsdeskundigen. Uw verhaal wordt, eventueel verkort, op de site geplaatst, uiteraard zonder persoonsgegevens. Het gaat voornamelijk om de ervaringen die openbaar komen en waar mensen zich in kunnen herkennen en reageren. Om zo een dossier aan te leggen, waar uiteindelijk mee naar de juiste instanties kan worden gestapt.