2.6 C
De Bilt

Oeververbinding MIRT-verkenning voorkeur gemeente Krimpenerwaard

Welke oeververbinding biedt de beste oplossing voor de Krimpenerwaard? In de regio Rotterdam is onderzocht wat er nodig is om knelpunten in het verkeer en het openbaar vervoer op te lossen en om groei van de regio mogelijk te maken. Zodat de stad en de regio bereikbaar, leefbaar en aantrekkelijk blijven. In de afgelopen jaren heeft de gemeente Krimpenerwaard zich hard gemaakt voor een betere bereikbaarheid van onze regio. Zij zet nadrukkelijk in op maatregelen die zorgen voor een betere doorstroming via de Algeracorridor.

Voorkeur college

Het college van Krimpenerwaard spreekt haar voorkeur uit voor wat heet de ‘geoptimaliseerde variant 1b’.  Dit gaat uit van het behoud van de huidige capaciteit van de Algerabrug met ongelijkvloerse oplossingen op het Capelseplein. In deze variant zijn de maatregelen aangevuld met een volledige tweede autorijstrook in Capelle vanaf de Algerabrug tot aan Capelseplein. Hierdoor wordt de doorstroming op de Algeracorridor aanzienlijk beter.

MIRT Oeververbinding

De keuze van het college houdt verder in dat een fietsverbinding of -brug Capelle Centrum – Krimpen Centrum onderzocht wordt. En er wordt onderzoek gedaan naar twee uitwerkingen: een extra rijstrook voor het autoverkeer of de busbaan richting Capelsebrug als tweede autorijstrook. Op 4 oktober vraagt het college de beeldvormende commissie Ruimte & Financiën om eventuele aandachtspunten aan te geven. Deze kunnen nog ingebracht worden bij het Bestuurlijk Overleg MIRT Oeververbindingen Regio Rotterdam.

In de eerste helft van 2023 wordt een bestuursovereenkomst over de uitwerking van het verdere proces aan de raad voorgelegd. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport – regio Rotterdam.  Voor het hele onderzoek, overzichtskaarten en alle varianten, zie: www.oeververbindingen.nl/nieuwsbericht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio