Krimpen aan den IJssel – Vorige week had onze redactie een uitgebreid artikel geschreven waarin zij de vraag opwierp of er commercieel belang was bij gratis Openbaar Vervoer. Hierbij werd met name Sethi Plaisier van Krimpens Belang door ons onder een vergrootglas gelegd, vanwege haar werkzaamheden als adviseur bij een organisatie voor bereikbaarheids- en mobiliteitsvraagstukken.
Artikel op verzoek ingetrokken
Het betreffende artikel stelde de vraag of er hier sprake kon zijn van verstrengeling van belangen. Na een eerste reactie van Krimpens Belang, waarin zij aangaf geen kans op wederhoor gehad te hebben van Regio Online, heeft onze redactie toen besloten het artikel vooralsnog offline te halen. Hierna hebben wij de partij om verdere uitleg gevraagd.
Het één heeft niets met het ander te maken
Het door ons aangehaalde voorbeeld van de organisatie die heeft meegeholpen aan het schrijven van een motie voor zelfrijdend vervoer is feitelijk juist, maar staat volgens Krimpens Belang geheel los van haar ingediende motie voor gratis Openbaar Vervoer. “De organisatie waar Sethi Plaisier werkzaam is heeft geen enkel commercieel belang bij die motie, hooguit een vervoersmaatschappij uit de omgeving van Krimpen aan den IJssel zelf”, zo laat Krimpens Belang weten.
Geen betrokkenheid van The Future Mobility Network
Met name fractievoorzitter Plaisier voelde zich persoonlijk geschaad door de vraag of zij of haar werkgever een mogelijk commercieel belang zouden hebben bij invoering van gratis Openbaar Vervoer in Krimpen aan den IJssel en of dit een verstrengeling van belangen zou kunnen zijn. De partij laat weten: “Ten tijde van het schrijven van de motie voor de gemeente Drimmelen, was Sethi Plaisier nog niet werkzaam bij haar huidige werkgever. Daarnaast heeft haar werkgever, The Future Mobility Network, geen enkele betrokkenheid bij de door Krimpens Belang ingediende motie, noch voert zij hiervoor enige diensten uit!”
Politiek op de inhoud en niet op de emotie
Krimpens Belang laat verder weten politiek graag op de inhoud te bedrijven en de persoonlijke emoties naar andere fracties en/of personen hier buiten te willen houden. “Wij vinden het stellen van kritische vragen helemaal niet erg, mits deze op alle feiten gebaseerd zijn door hoor en wederhoor. Wij hadden graag kunnen reageren, voordat het artikel geplaatst werd. Hierdoor is nu ‘mist’ ontstaan rondom het functioneren van Sethi Plaisier en dat had naar onze mening voorkomen kunnen worden.”
Feiten en vermoedens
Regio Online heeft meerdere feiten op een rij gezet voor het gewraakte artikel, maar na overleg met Krimpens Belang geconstateerd dat het feitenbeeld niet compleet was. Hierdoor zijn niet alle feiten meegewogen in het uitspreken van vermoedens over een schijn van belangenverstrengeling. Dit vermoeden blijkt nu te voorbarig en onjuist te zijn. De redactie zal daarom haar procedure van hoor en wederhoor aanscherpen. “Wel zullen wij alle partijen kritisch blijven volgen in hun handelen, zoals ook zij ons als media kritisch mogen volgen en benaderen. Het is en blijft allemaal mensenwerk, zowel in de politiek als in de media. Hierin kan de nuance soms uit het zicht raken en daar is voor iedereen waakzaamheid bij nodig”, zo laat eindredacteur Egbert van den Bosch weten.
Discussie later oppakken
De discussie over gratis Openbaar Vervoer is overigens nog niet uit de lucht. Hoewel de door Krimpens Belang ingediende motie het niet heeft gehaald, blijft het een punt dat aandacht verdiend. Leefbaar Krimpen had inderdaad het gratis Openbaar Vervoer in haar verkiezingsprogramma opgenomen, maar kon, net als 7 andere fracties, niet met een pilot instemmen. Het bevreemde Krimpens Belang dat juist deze partij tegen de motie stemde. De gemeente Krimpen aan den IJssel heeft volgens de coalitie op dit moment financieel geen ruimte voor gratis Openbaar Vervoer. Wel blijft gratis Openbaar Vervoer op de wensenlijst van de coalitie staan. Wij blijven de ontwikkelingen hierover volgen.
© Regio Online