De gemeenteraad van Krimpen stemde met overgrote meerderheid – 19 van de 20 stemmen – in met de invoer van het recycletarief voor restafval vanaf 2026. Dit betekent dat inwoners vanaf 1 januari 2026 per keer betalen dat zij een restafvalzak in de ondergrondse afvalcontainer gooien. Of voor iedere keer dat men de minicontainer voor restafval laat legen.
Het doel is vooral de kosten voor de inwoners beheersbaar te houden. Nu betaalt iedereen een vast bedrag per jaar aan afvalstoffenheffing. Maar restafval verwerken wordt elk jaar duurder. Daardoor stijgt de afvalstoffenheffing voor iedereen. Vanaf 2026 gaat het vaste deel omlaag door het recycletarief.
Recycletarief
“Op de rest van de kosten heeft u zelf invloed. Wie goed scheidt, betaalt een lager bedrag voor restafval dan wie alles bij elkaar gooit,” zegt wethouder Wubbo Tempel van afvalinzameling. “Dat vinden we niet alleen eerlijker, omdat Krimpenaren er zelf invloed op hebben. Ook hopen we dat het Krimpenaren over de streep trekt om hun afval beter te scheiden.”
Samen naar de 100 kilo
Beter afval scheiden is nodig. Het zuinig omgaan met grondstoffen én het verminderen van restafval draagt bij aan een schonere toekomst. Het landelijke doel is om maximaal 100 kilo restafval per persoon te hebben. In Krimpen is dat nu nog 177 kilo.
Er zit bijvoorbeeld nog 63 kilo aan groente-, fruit- en tuinafval en etensresten (GTF+E) bij het restafval. Ook zitten er nog veel plastic- en metalen verpakkingen en drankkartons in het restafval. Terwijl dit thuishoort in de PMD-zak of -container.
Gemeente komt in voorjaar 2025 met plan voor de uitvoering
De komende maanden maakt de gemeente een concreet plan voor de uitvoering, inning en handhaving van het recycletarief. Zodra hier meer over bekend is, informeren zij inwoners over alle details. De bedragen voor de afvalstoffenheffing van 2026 worden eind 2025 vastgesteld door de gemeenteraad.
Krimpenaren helpen met beter afval scheiden
De gemeente Krimpen aan den IJssel vindt het belangrijk dat alle Krimpenaren weten hoe ze afval het best kunnen scheiden. Zodat ze hun kosten voor restafval zo laag mogelijk maken. Twijfelt u over welk afval in welke bak hoort? Bekijk dan de afvalwijzer op www.cyclusnv.nl/afvalwijzer. U kunt ook een afvalwaaier ophalen in het raadhuis, de Tuyter of Loket Krimpen Duurzaam.
Op verzoek van de gemeenteraad: gratis GFT+E-zakjes vanaf januari 2025
Om Krimpenaren te helpen met het scheiden van afval, kunnen zij vanaf 1 januari 2025 speciale afbreekbare zakjes voor GFT+E krijgen. Die zijn dan, net als de speciale zakken voor PMD, gratis op te halen op verschillende plekken in Krimpen.
Wubbo Tempel: “De afbreekbare zakjes kunt u gebruiken voor afval uit de keuken. Bijvoorbeeld voor schillen van fruit en groente of etensresten. U kunt dus nu alvast aan de slag met het verminderen van restafval. Dat scheelt straks geld als we met het recycletarief van start gaan.”
Het gaat om een proef van 2 jaar. Deze afbreekbare zakjes zijn ook te koop bij veel supermarkten en herkent u aan het kiemplantlogo.