Krimpen aan den IJssel – Leefbaar Krimpen heeft gisterenavond een gesprek gehad met wethouder Timm en o.a. onze ruim 40 schriftelijke vragen en reacties besproken. De wethouder heeft zijn diepe verontschuldigen aangeboden voor de zeer slechte communicatie naar de inwoners, bedrijven en buurgemeenten voor de ontstane verkeersinfarct(en) in de afgelopen dagen. De komende 2 jaar wordt er volop gewerkt aan de N210/grote kruising. Er komt nog veel meer op ons af!
Gesprek met wethouder
Leefbaar Krimpen heeft wederom gesproken met de wethouder over oplossingen die naar onze mening noodzakelijk zijn. Wij vinden dat de doorstroming van het verkeer, goede bereikbaarheid en het beperken van de overlast in duur (dagen) voorop moeten staan. Hier ligt onvoldoende de prioriteit.
Werken in avond, nacht en weekend
Hieronder de oplossingen die we al eerder hebben aangedragen en gisteren wederom hebben besproken met wethouder Anthon Timm. Leefbaar Krimpen wil dat er ook buiten kantoortijden (in de avonden en nachten) wordt gewerkt; wat nu niet gebeurt. Waarbij geluidsoverlast door de werkzaamheden beperkt dient te worden.
- We willen dat er ook in het weekend gewerkt wordt, waarbij zondagochtend tot 12:00 uur niet of uitsluitend zonder geluidsoverlast gewerkt wordt om iedereen ter wille te zijn.
- Werken in de spits moet vermeden worden.
- Maximaal inzet van verkeersregelaars.
- Afspraken met transporteurs en bevoorrading winkeliers ,doe dit na de spits.
- Verkeersomleidingsborden reeds bij Bergambacht neerzetten, ook op de snelwegen zodat verkeer op de A16 via de A12 Gouda-West naar de Krimpenerwaard wordt geleid en niet via de Algerabrug.
- De brug minder vaak openen; immers de spits start eerder en eindigt later, brug openen maakt de chaos compleet!
- Ontwikkeling van een P&R bij de surfplas en deze voorzien van een bushalte waar lijn 97/98 stopt of het laten rijden van een shuttlebus die ook gebruik kan maken van de wisselstrook tussen de surfplas en Capelsebrug (binnen 10 min. op Capelsebrug).
- Een consistente informatievoorziening via diverse communicatiekanalen. Bijvoorbeeld via een duidelijke flyer bij iedereen in de brievenbus, ook in de Krimpenerwaard!
- In fase 5 wil de gemeente het verkeer van de N210 door Krimpen laten rijden naar de wisselstrook. Wij vinden dit een slecht idee. De mogelijkheden bekijken wat ervoor nodig is om een doorsteek te creëren via de Lekdijk-N210 en hierover in gesprek gaan met de provincie en de gemeente Krimpenerwaard (bouw er een calamiteitenweg)
- De wisselstrook koppelen aan de Rotterdamseweg . inzet van verkeersregelaars zodat het verkeer gedoseerd het dorp in kan. Of tot september de Rotterdamseweg koppelen aan de N210 voor het verkeer dat alleen Krimpen uit wil.
- Samen met bedrijven in de Stormpolder een veerpont inzetten of watertaxi’s tussen Ridderkerk, Capelle en de Stormpolder.
- Daarnaast kan ook een waterbus tijdens de spitsvaart worden ingezet die reeds om 07:00 uur begint met varen, wat er nu nog niet is.
Wens van Leefbaar Krimpen
Wij hopen van harte dat het college onze voorstellen in overweging neemt. Van Leefbaar Krimpen mag u verwachten dat we het proces kritisch blijven volgen. Krimpenaren hou vol!