Krimpenerwaard – Naar aanleiding van de coronamaatregelen, is er een protocol opgesteld voor winkeliers. In dit protocol is opgenomen waar de winkeliers zich aan moeten houden zodat de winkel zo coronaproef mogelijk kan blijven draaien. Zo blijft het veilig voor personeel en voor de klanten.
Nu ligt er uiteraard ook een grote verantwoording bij de klanten, hoe zij zich gedragen in de winkel en of zij voldoen aan het dringende advies om een mondkapje te dragen en voldoende afstand houden.
Voor veel mensen blijkt het bijvoorbeeld moeilijk om even te wachten tot ze ergens bij kunnen wanneer een andere klant even rustig zoekt naar een product.
Onduidelijk protocol
Toch zijn er nog veel winkels waar geen duidelijk protocol geldt. Bij de eerste coronagolf werd er streng beleid gevoerd. Er stond personeel bij de ingang om schoongemaakte karren aan de klant te geven en er op toe te zien dat iedereen een kar of mandje nam, om zo bij te kunnen houden hoeveel klanten binnen waren. Nadat de maatregelen versoepelt werden, werd het beleid bij de winkels ook minder streng. En werd het onduidelijk wie de kar nu schoon moest maken, vaak werd dit over gelaten aan de klanten, die niet allemaal de kar ontsmetten.
Minder saamhorigheid
Het lijkt wel of sindsdien de motivatie om mee te werken om het virus te bestrijden veel minder is geworden. Was het in de begin periode van corona erg stil op straat en stond de media vol met initiatieven om elkaar te helpen, was er saamhorigheid en sociale controle.
Nu lijkt er niets aan de hand wanneer je op straat loop. Overal is het druk, mensen gaan massaal winkelen. Op sociale media is er haat en nijd en wordt er wat af gescholden en gedreigd. Veel mensen nemen het virus niet zo serieus en trekken alles in twijfel. Zelfs bij nieuws berichtgeving over corona besmettingen of maatregelen wordt de nieuwsbrenger ondervraagt, uitgescholden of zelfs bedreigt.
Er wordt hulp aangeboden om eenzaamheid te bestrijden, maar wel voor een uurtarief.
Ook bij de winkels lijkt het protocol niet zo serieus meer genomen te worden. Mondkapjes worden wel aanbevolen op een A4tje ergens bij de ingang, waar de regels voor het winkelen op staan.
Dat overigens ook aan de buitenkant moet hangen, maar wat soms ontbreekt of amper opvalt.
Ook binnen wordt er niet overal voldoende gedaan om te voldoen aan het protocol.
Een welwillende klant die met mondkapje op boodschappen gaat doen en bij het binnen gaan de handen wil ontsmetten, wordt regelmatig geconfronteerd met lege dispensers of spuitflessen.
Onvoldoende desinfecteermiddel
In veel winkels hangt maar één dispenser om de handen te ontsmetten waar ook producten bij staan om het karretje te ontsmetten. Hier vormt zich dan vaak een opstopping van de doorstroming omdat men op elkaar moet staan wachten. Terwijl in het protocol voor de winkeliers toch duidelijk wordt aangegeven: “Zorg voor de aanwezigheid van maximale hygiëne(middelen) voor medewerkers en klanten”
Maar doorgaans moet je van dezelfde fles/dispenser gebruikmaken bij het binnenkomen en het naar buiten gaan, die dan ook nog eens vaak leeg is.
De karren moeten bij veel supermarkten apart worden gezet, zonder dat het erg duidelijk is wie ze schoonmaakt. Af en toe zie je personeel de karren schoonmaken en dan weg zetten. Maar wanneer het druk is en er veel karren staan die eigenlijk nog schoongemaakt zouden moeten worden, worden die karren regelmatig terug gezet, zonder te worden schoongemaakt.
Er wordt bijna nergens meer een deur-beleid gevoerd, waarbij wordt opgelet of iedereen een kar of mandje neemt. Ook wordt er niet gekeken hoeveel klanten er per vierkante meter staan. Er mogen dan wel een beperkt aantal mensen binnen, maar hoe die de winkel vullen, daar wordt niet naar gekeken.
Mogelijkheid voor afstand
Een regel in het protocol voor winkeliers is: “Zorg dat iedereen 1,5 meter afstand tot elkaar kan houden in de winkels, maar ook vóór de winkel. Maak lokaal zo mogelijk afspraken over wachtrijen“
Het houden van afstand wordt regelmatig onmogelijk gemaakt, doordat gangpaden vol staan met karren voor de vakkenvullers of bakken met aanbiedingen. Ook is het voor mensen vaak lastig om even ergens rustig producten uit te kiezen zonder de doorgang van een gangpad te versperren. Maar wanneer er dan ook nog volop obstakels in de winkel staan, wordt de doorstroming in de winkel ook weer bemoeilijkt en is het niet altijd makkelijk om afstand te houden.
Er ligt een verantwoordelijkheid bij de klanten om zich aan de maatregelen en adviezen te houden.
Maar het is ook de verantwoordelijkheid van de winkelier om het mogelijk te maken voor klanten, om zich ook aan die maatregelen te houden.
Wanneer je bij binnenkomst de handen wilt ontsmetten, of zelf de kar wil schoonmaken voor deze weer terug in de rij te plaatsen, dan moet er wel desinfectiemiddel beschikbaar zijn. Dus is het aan de winkelier om er op te letten dat daar voldoende van aanwezig is en indien nodig bij te vullen of te vervangen. Ook zou het handiger zijn, wanneer er bij een ingang én bij de uitgang aan beide kanten een dispenser met desinfectiemiddel zou staan. Zodat niemand elkaar in de weg hoeft te lopen of er een ontstopping ontstaat doordat men op elkaar moet wachten bij de doorgang.
Beter naleven van protocol
De gemeente Krimpenerwaard gaat hierover met winkeliers in gesprek om te kijken hoe de protocollen beter nageleefd kunnen worden. Ook wordt er landelijk en per regio bekeken of het naleven beter geregeld kan worden. Zoals bijvoorbeeld of het bijvullen van producten veel meer na sluitingstijd gedaan kan worden en er weer deur-beleid gevoerd kan worden. De locale winkels zijn een belangrijke schakel waar veel mensen belang bij hebben, maar is ook een doorstroom van mensen. Zeker in de bestrijding van Covid-19 hebben zij dus een belangrijke taak, als voorbeeld en het voorkomen van verspreiding van het virus.