Afgelopen dinsdag was er in de gemeente Krimpenerwaard een besloten vergadering over de reparatie en de afsluiting van de Algerabrug in 2026. Rijkswaterstaat informeerde de raad van de Krimpenerwaard hierover. 13 Februari bezoekt Rijkswaterstaat de raad van Krimpen aan de IJssel.
Krimpens VVD raadslid Sharon Tollenaar staat in nauw contact met de Ondernemerskring. Stem van Krimpen raadslid Saskia Oudshoorn houdt zich ook al jaren met het dossier Algerabrug bezig. Samen met Christen Unie raadslid Reinier Cornet dienden zij een aantal kritische schriftelijke vragen in, die zich vooral richten tot de rol van het Krimpense college in dit hele traject.
Afhouden 2e oeververbinding in oosten Krimpenerwaard nu probleem
Medio 2026 wordt de Algerabrug voor al het gemotoriseerde verkeer inclusief openbaar vervoer voor maximaal zes weken lang afgesloten voor noodzakelijk onderhoud. ‘Toen een aantal jaar geleden de regio besloot om geen tweede oeververbinding aan de oostkant van onze regio aan te leggen, ging iedereen ervan uit dat de Algerabrug nog jarenlang probleemloos dienst kon doen. We waren dan ook allemaal zeer onaangenaam verrast dat plotseling een soort “noodreparatie” plaats moet gaan vinden,’ aldus Oudshoorn.
‘Er is geen plek meer voor andere scenario’s die wellicht een betere oplossing voor de lange termijn zijn, maar die wat meer voorbereidingstijd kosten. Dat wekt weinig vertrouwen over het onderhoudsplan van deze onmisbare en cruciale oeververbinding. Een brug die al op leeftijd is, en ook niet gebouwd werd voor de gigantische aantallen voertuigen die nu elke dag de brug passeren.’
‘Algerabrug onmisbare verbinding’
Tollenaar vult aan: ‘Niet alleen voor de inwoners is dit onacceptabel. Er zijn geen redelijke alternatieven, er is een klein pontje bij Krimpen aan de Lek, of je moet helemaal omrijden via Gouda, waar het nu al veel te druk is. Ook voor de ondernemers, voor wie de Algerabrug een onmisbare verbinding naar de regio Rijnmond en verder is, gaat dit een gigantische economische kostenpost opleveren. Denk aan wat de vertragingen kosten aan manuren, maar ook alle extra kilometers die tienduizenden auto’s en vrachtwagen zes weken lang moeten gaan rijden. En dan heb ik nog niet
eens over de uitstoot.’
Twijfels of college en ondernemers Krimpen gehoord worden door Rijkswaterstaat
Cornet: ‘We hebben echt twijfels of het college en de ondernemers uit de regio die een alternatief plan hebben laten ontwerpen, wel een serieuze gesprekspartner zijn bij Rijkswaterstaat, de eigenaar van de brug. Dit hele proces geeft ons weinig vertrouwen richting de toekomst.’
Oudshoorn: ‘We voelen ons echt in de steek gelaten in dit hele traject. Nu dit weer, terwijl onlangs ook een fietsbrug eerder ook al werd afgeblazen. We zijn als regio veel te kwetsbaar qua bereikbaarheid.’
Tollenaar: ‘Rijkswaterstaat: neem de ondernemers serieus. We hebben zoveel technische kennis en kunde in huis en het is een gemiste kans om dat niet met beide handen aan te grijpen. Samen sta je sterker. We verdienen een toekomstbestendige, betrouwbare oeververbinding.’