De gemeente Noardeast-Fryslân wil tot de vijf beste dienstverleners van het noorden behoren. Het college van B&W wil met een Programma Dienstverlening komen tot een optimale dienstverlening die professioneel, efficiënt en van een goede kwaliteit is. Inwoners moeten hier al snel de eerste resultaten van gaan zien.
Dat Noardeast-Fryslân hoge ambities heeft is niet nieuw
In het programma Ynwenner en Bestjoer in de programmabegroting spreekt het gemeentebestuur van Noardeast-Fryslân zich hier al zeer duidelijk over uit. “Wij willen een resultaatgerichte en goed op de toekomst toegesneden organisatie zijn, met focus op klantgerichte dienstverlening. En met behoud van de menselijke maat en persoonlijk contact.” vertelt wethouder Bert Koonstra. Koonstra wijst erop dat de nieuwe coalitie dat ook vastlegde in het coalitieakkoord ‘Foar de Mienskip’: “Wij gaan voor korte wachttijden, het nakomen van servicenormen en bijvoorbeeld een track en trace- systeem waarmee inwoners de status van hun aanvraag kunnen volgen.”
Eind 2024 nam de gemeente al de proef op de som met Klantreizen
Er werden drie klantreizen uitgevoerd: de aanvraag van een identiteitsbewijs, evenementenvergunning en een Wmo-aanvraag. Zo’n 60 inwoners waren bereid om te vertellen hoe zij de dienstverlening hadden ervaren. Al met al waren zij best tevreden over de dienstverlening, maar het leverde ook inzichten en aandachtspunten op waar medewerkers meteen mee aan de slag zijn gegaan. Die inzichten staan nu ook aan de basis van het programma Dienstverlening.