Klanten tevreden over hulp bij huishouden

Katwijk – In de gemeente Katwijk zijn klanten over het algemeen tevreden over de hulp bij het huishouden. De gemiddelde cijfers voor de huishoudelijke hulp (8,1), de kwaliteit van schoonmaken (8,1) en de zorgaanbieder (7,5) geven dit aan.  De gemeente Katwijk heeft begin dit jaar een onafhankelijk onderzoek door WMO Support laten uitvoeren naar de tevredenheid bij klanten over de hulp bij het huishouden. Doel was te onderzoeken in hoeverre de klant tevreden is over het resultaat, namelijk een schoon en leefbaar huis. Klanten hebben vragen gekregen over hun ervaring bij de manier hoe de hulp bij het huishouden nu is ingericht en of het huis voldoende wordt schoongemaakt. Verder blijkt dat de thuiszorgorganisaties de contractafspraken grotendeels nakomen.

Aandachtspunten

In het klanttevredenheidsonderzoek staan ook drie aandachtspunten:

·         Zorgen voor een ondersteuningsplan om goede afspraken te kunnen maken tussen zorgaanbieder en klant. Uit het onderzoek blijkt dat 76% van de klanten een ondersteuningsplan heeft dat samen met hen is opgesteld. Een ondersteuningsplan is nodig om goede afspraken op maat te kunnen maken tussen de klant en de zorgaanbieder.

·         Zorgen voor tijdige vervanging in geval van ziekte van de hulp. In 73% van de gevallen is er nu sprake van tijdige vervanging.

·         Zorgen voor heldere communicatie over welke taken wel/niet onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) vallen en door de huishoudelijke hulp worden uitgevoerd. Daar ontstaan nog wel eens misverstanden over, blijkt uit reacties van klanten.

Afspraken zorgaanbieders

De gemeente gaat over deze drie punten met de thuiszorgorganisaties in gesprek.
Aanleiding voor het onderzoek is het nieuwe beleid van de gemeente. Vanaf oktober 2017 is de hulp bij het huishouden anders ingericht. De zorgaanbieders hebben op maat samen met de klant afspraken gemaakt over de frequentie, welke huishoudelijke hulp er komt en welke taken worden uitgevoerd binnen het huishouden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Ontwikkeling Ruïne van Teylingen heeft vindingrijke initiatiefnemer nodig

De gemeente Teylingen nodigt partijen uit om met creatieve ideeën te komen voor het ontwikkelen van de gronden rondom de Ruïne van Teylingen tot...

Kruispunt N206/Voorschoterweg blijft langer open

Voor de tijdelijke verkeerssituatie bij het kruispunt N206/Voorschoterweg hebben de provincie Zuid-Holland en aannemer Boskalis naar aanleiding van zorgen in de omgeving de plannen...

wijzigen parkeerregulering geen aanleiding volgens onderzoek

Katwijk aan Zee - De gemeente Katwijk heeft onderzoek gedaan naar het wijzigen of invoeren van parkeerregulering in een drietal gebieden. Het gaat om...

1500 nieuwe laadpalen voor elektrische auto’s in Rotterdam

Rotterdam - Bezitters van elektrische auto’s zijn straks gegarandeerd van een oplaadplek op maximaal 200 meter van hun woning. Deze laadpunten worden door ENGIE...

Een laagdrempelig gemeentehuis, klaar voor de toekomst

Katwijk - Vanaf 6 april zijn alle bezoekers weer welkom aan de Koningin Julianalaan bij de vernieuwde ingang en publieksruimte van het gemeentehuis. Burgemeester...

Openbare verlichting in Katwijk wordt nieuw en duurzaam

Katwijk - Het college kiest met het nieuwe beleidsplan openbare verlichting 2021-2025 voor duurzame verlichting in de openbare ruimte van Katwijk. Dit betekent dat...

Nieuwe bomen voor de Voerman

Lisse - Op vrijdag 2 april heeft wethouder Kees van der Zwet samen met de heer Van Dijk, een bewoner van de Voerman, een...

Inzet ervaringen gebruikers Zanderijtunnel voor veiliger verkeerssituatie

Katwijk - De gemeente Katwijk start deze week met het uitvoeren van een enquête over het gebruik en de ervaringen van de Zanderijtunnel. De...