Klanten tevreden over hulp bij huishouden

Katwijk – In de gemeente Katwijk zijn klanten over het algemeen tevreden over de hulp bij het huishouden. De gemiddelde cijfers voor de huishoudelijke hulp (8,1), de kwaliteit van schoonmaken (8,1) en de zorgaanbieder (7,5) geven dit aan.  De gemeente Katwijk heeft begin dit jaar een onafhankelijk onderzoek door WMO Support laten uitvoeren naar de tevredenheid bij klanten over de hulp bij het huishouden. Doel was te onderzoeken in hoeverre de klant tevreden is over het resultaat, namelijk een schoon en leefbaar huis. Klanten hebben vragen gekregen over hun ervaring bij de manier hoe de hulp bij het huishouden nu is ingericht en of het huis voldoende wordt schoongemaakt. Verder blijkt dat de thuiszorgorganisaties de contractafspraken grotendeels nakomen.

Aandachtspunten

In het klanttevredenheidsonderzoek staan ook drie aandachtspunten:

·         Zorgen voor een ondersteuningsplan om goede afspraken te kunnen maken tussen zorgaanbieder en klant. Uit het onderzoek blijkt dat 76% van de klanten een ondersteuningsplan heeft dat samen met hen is opgesteld. Een ondersteuningsplan is nodig om goede afspraken op maat te kunnen maken tussen de klant en de zorgaanbieder.

·         Zorgen voor tijdige vervanging in geval van ziekte van de hulp. In 73% van de gevallen is er nu sprake van tijdige vervanging.

·         Zorgen voor heldere communicatie over welke taken wel/niet onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) vallen en door de huishoudelijke hulp worden uitgevoerd. Daar ontstaan nog wel eens misverstanden over, blijkt uit reacties van klanten.

Afspraken zorgaanbieders

De gemeente gaat over deze drie punten met de thuiszorgorganisaties in gesprek.
Aanleiding voor het onderzoek is het nieuwe beleid van de gemeente. Vanaf oktober 2017 is de hulp bij het huishouden anders ingericht. De zorgaanbieders hebben op maat samen met de klant afspraken gemaakt over de frequentie, welke huishoudelijke hulp er komt en welke taken worden uitgevoerd binnen het huishouden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Timpaan en BAM Wonen leveren 60 energieneutrale woningen in Lisse

Lisse -Timpaan en BAM Wonen leveren zestig energieneutrale woningen op in Nieuw Meerzicht te Lisse. Op 16 september is de symbolische eerste sleutel uitgereikt...

Kermis en Taptoe tijdens Leidens Ontzet in normaal vorm

Leiden - Eigenlijk zou er geen Taptoe en maar een kleine kermis zijn dit jaar in Leiden. Door het loslaten van de 1,5 meter...

Rijnsburg in gesprek met het college op 28 september

Rijnsburg - Voor burgemeester en wethouders staat Rijnsburg op 28 september in de schijnwerpers. 's Avonds van half 8 tot half 9 gaan ze...

Herinrichting Hoornesplein in Katwijk eind 2021 van start

Eind dit jaar start gemeente Katwijk met de herinrichting van de openbare ruimte bij het Winkelcentrum Hoornes, het Hoornesplein. Wethouder Knape: "Een belangrijke mijlpaal. Na...

Milieu-effectonderzoek laat beperkingen en kansen zien voor zonne- en windenergie in Holland Rijnland

Regio Holland Rijnland, waar ook Teylingen bij hoort, heeft onderzoek laten doen naar de milieu-effecten van de Regionale Energiestrategie 1.0 (RES 1.0). In de...

Raadhuis De Paauw pronkt als vanouds

Wassenaar - Het gerestaureerde Raadhuis De Paauw is onder toeziend oog van Prins Frederik, door gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland Willy de Zoete en...

Webinar – Kinderen en (online) pesten

Hollands-Midden - Het Centrum voor Jeugd en Gezin organiseert in samenwerking met Tischa Neve een webinar over Kinderen en (online) pesten voor ouders...

Workshop lezen en schrijven in Katwijk

Katwijk - In de week van Lezen en Schrijven is extra aandacht gegeven aan het belang van lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Om...