4 C
De Bilt

Almere en Lelystad krijgen een nachttrein van en naar Amsterdam, Schiphol en Zwolle

De colleges van burgemeester en wethouders van Almere en Lelystad hebben besloten om Arriva twee jaar lang een nachttrein te laten rijden van en naar Amsterdam, Schiphol en Zwolle. In de nacht van 14 op 15 maart gaat Arriva van start met de nachttrein.

De proef van twee jaar geldt voor een trein in de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag op het traject Zwolle – Lelystad Centrum (1:45) – Almere Centrum (1.59) – Amsterdam Centraal (2.19) – Schiphol (2.41) en terug: Schiphol (2.45) – Amsterdam Centraal (2.58) – Almere Centrum (3.21) – Lelystad Centrum  (3:35) – Zwolle. Op Amsterdam Centraal en Schiphol kan overgestapt worden op andere nachttreinen.

Wethouder Micha Mos (Mobiliteit, Almere): “Met deze nachttrein vergroten we de wereld van veel Almeerders: mensen die voor hun werk ’s nachts afhankelijk zijn van goed openbaar vervoer, mensen die graag eens in Almere uit willen, of mensen die juist een avondje willen doorbrengen in de ons omliggende steden. Ook reizigers van en naar Schiphol krijgen het zo veel gemakkelijker. We zijn enorm blij dat we samen met Arriva dit kunnen realiseren voor alle Almeerders. Een nachttrein hoort gewoon bij de grootte en groei van onze stad.”

Open toegang

In Europa is het spoor toegankelijk voor alle treinbedrijven. Dit zorgt ervoor dat het spoor zo goed mogelijk wordt gebruikt, waardoor treinreizen goedkoper, toegankelijker en soms zelfs sneller worden. In Nederland hebben treinvervoerders sinds 1 januari 2019 dit recht op ‘open toegang’.

Arriva doet voorstel voor nachttrein

Arriva is door Almere gevraagd een voorstel te doen voor de nachttrein op basis van het open toegang-principe. De gemeente Almere en de gemeente Lelystad staan ieder voor € 100.000 per jaar garant voor de nachttrein. Dit gebeurt in de vorm van een subsidie. Verkochte treinkaartjes worden hierop in mindering gebracht. Hoe succesvoller de proef is, hoe lager de bijdrage van de gemeenten is (maximaal zelfs geen bijdrage). Na twee jaar wordt de proef geëvalueerd en wordt gekeken naar een mogelijk vervolg.

Wethouder Piet van Dijk (Mobiliteit, Lelystad): “Samen met Arriva zetten wij een belangrijke stap richting betere bereikbaarheid voor onze stad. Het biedt Lelystedelingen die willen uitgaan, werken of reizen meer mogelijkheden om op een prettige en comfortabele manier gebruik te maken van de grootstedelijke voorzieningen die aanwezig zijn binnen onze regio, ook ’s nachts.”

Prijzen

Afhankelijk van de reisafstand betalen reizigers 5, 10 of 15 euro voor een ticket. Dit tarief ligt lager dan de reguliere OV-chipkaarttarieven. Tickets voor de nachttrein van Arriva zijn te koop via glimble, de reisapp van Arriva. Daarnaast zijn de tickets te koop via de 9292 app. Ook is het mogelijk om in de trein een ticket te kopen. Voor deze extra PIN-service geldt een toeslag van 2,50 euro per kaartje. Dit bedrag krijgt de reiziger vervolgens terug als reistegoed in reisapp glimble.

Prijsvraag

In de week voor de eerste rit organiseren de gemeente Almere, de gemeente Lelystad en Arriva een prijsvraag om 5 inwoners van Almere en 5 van Lelystad gratis mee te laten reizen op de eerste nachttreinrit. Hierover volgt meer informatie via de socialmediakanalen van de gemeenten en Arriva. Ook volgt er nog een persuitnodiging voor de eerste rit.

Wat eraan vooraf ging

NS heeft op 20 juni 2024 het aanbod om een nachttrein per 2025 te rijden op basis van de hoofdrailconcessie teruggetrokken. De gemeente ging er op dat moment vanuit dat op basis van het open toegangsrecht een gemeentelijke bijdrage niet was toegestaan. Aan Arriva is gevraagd of zij voor eigen rekening en risico wilde rijden. Dit bleek niet mogelijk, omdat de dienst niet op voorhand kostendekkend was. Omdat het hier om nieuwe wetgeving gaat, is door Arriva en beide gemeenten juridisch advies ingewonnen over de mogelijkheid van een bijdrage. Dit resulteerde in de oplossing in de vorm van een subsidie.

Op basis van PSO-verordening (Verordening (EG) nr. 1370/2007 over het openbaar personenvervoer per spoor en over de weg) is het toegestaan om een financiële garantie te geven bij open toegang. De afspraken hierover zijn vastgelegd in een overeenkomst. Dit is geen openbaardienstcontract of concessie zoals bedoeld in de Wet personenvervoer 2000 en de Europese PSO-verordening. De gemeente Almere publiceert het voornemen tot subsidie op Tendernet. Als er binnen de reactietermijn van 20 kalenderdagen geen bezwaren worden ingediend, kan de nachttrein rijden volgens planning.

Met dit besluit geeft het college van burgemeester en wethouders ook uitvoering aan een motie van D66, BIJ1, GroenLinks en Partij voor de Dieren, die door de raad is aangenomen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio