Maastricht – Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven opende vanochtend officieel de ondergrondse fietsenstalling bij het Station in Maastricht. Samen met de opdrachtgevers ProRail, NS, Provincie Limburg, Maastricht Bereikbaar en de gemeente Maastricht, bouwer TBI Timmermans-Mobilis en een veelkleurige groep fietsers werd de opening van de nieuwe fietsenstalling feestelijk ingeluid.
Iedere dag geopend
De stalling naar ontwerp van MTD Landschapsarchitecten is dagelijks geopend en biedt plek aan circa 3.000 fietsers, waarvan 100 OV-fietsen, 80 ‘buitenmodel’ fietsen zoals elektrische fietsen en bakfietsen en 40 bromfietsen/scooters. Fietsers kunnen makkelijk, droog, veilig en de eerste 24 uur gratis hun fiets stallen.
Stimulans voor fiets en openbaar vervoer
Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven: ‘”Je fiets wil nooit meer anders”, maar de reiziger ook niet! Als je op het laatste moment aankomt, zie je in deze slimme stalling meteen waar er plaats is. Ook als je op een moederfiets of een e-bike komt. Dit soort stallingen zijn belangrijk, want die maken het aantrekkelijk om te kiezen voor fiets en OV. Dat scheelt files, luchtvervuiling en is goed voor je gezondheid. Mooi dat alle partijen dit samen mogelijk hebben gemaakt. Ik hoop dat we die samenwerking op veel plaatsen kunnen herhalen.”
Je fiets wil nooit meer anders
De entree van de nieuwe fietsenstalling ligt in de middenberm van de Stationsstraat en geeft snel toegang tot station Maastricht. De fietsenstalling is van alle gemakken voorzien. De ingang is uitgerust met rolbanden, in de stalling is direct zichtbaar waar nog vrije plaatsen zijn en er is een Fiets & Service met reparatieservice. Om je fiets te stallen (en weer op te halen) moet je in- en uitchecken met een OV-chipkaart. Heb je geen OV-chipkaart? Dan kun je een leenpas afhalen bij een van de medewerkers van de fietsenstalling of een OV-chipkaart kopen bij de NS.
Meer weten over het gebruik van de stalling:www.jefietswilnooitmeeranders.nl/maastricht
Kwaliteitsimpuls
De stalling zorgt voor een flinke kwaliteitsimpuls van het stationsgebied. Fietsers worden optimaal gefaciliteerd. Bovengronds ontstaat een aantrekkelijk stationsplein, met rust en ruimte om te verblijven. De komst van de stalling is een eerste stap op weg naar een kwaliteitsverbetering van de stationsomgeving, die aansluit bij de allure van Wyck en de wensen en behoeften van de toekomstige gebruiker. Zo start binnenkort de herinrichting van de Stationsstraat en de upgrade van het busstation. Bredere stoepen met gevelterrassen en het vervallen van parkeren vergroten de aantrekkelijkheid van de straat voor bezoekers, reizigers en passanten. Daarnaast heeft de NS vergevorderde plannen voor een stevige opknapbeurt en nieuwe invulling van het stationsgebouw.
Stad en Spoor
Ook hebben de partijen NS, ProRail, Maastricht Bereikbaar, Provincie, Projectbureau A2 Maastricht en gemeente Maastricht de handen ineen geslagen om de stationsomgeving op sociaal, economisch en ruimtelijk terrein te verbeteren en toekomstbestendig te maken. Samen met reizigers, ondernemers, inwoners en tal van organisaties werken de partijen aan een planstudie voor Stad en Spoor. De studie moet antwoord geven op vragen als: hoe kunnen de oost- en westzijde van het spoor beter met elkaar verbinden? En welke kansen liggen er om een implus te geven aan Maastricht als Euregionaal knooppunt? Nog voor de zomer wordt het plan voor Stad en Spoor gepresenteerd.