Heerlen – In 2021 en 2022 verdubbelt Swietelsky in opdracht van ProRail het spoor tussen Heerlen en Landgraaf. Deze spoorverdubbeling is onderdeel van een reeks maatregelen om het reizigersvervoer tussen Duitsland en Nederland te verbeteren: door de capaciteit van het spoor te vergroten kunnen er vaker treinen rijden tussen beide landen. Eind september zijn de werkzaamheden gestart met een eerste buitendienststelling.
Het project
Tussen de stations Heerlen en Landgraaf leggen we naast het huidige spoor aan de noordzijde van het huidige spoor een nieuw spoor aan. Deze spoorverdubbeling brengt een aantal aanpassingen met zich mee:
- We verbreden de viaducten aan de Euregioweg en Melchersstraat in Landgraaf;
- In het Glas mij-park in Heerlen en aan de Spoorstraat in Landgraaf vervangen we de bestaande viaducten door nieuwe;
- De huidige overweg aan de Glas mij-weg wordt opgeheven, we leiden de weg onder het spoor door via een nieuw viaduct;
- Halte De Kissel, die al jaren buiten gebruik is, verwijderen we. Materialen van deze halte worden zoveel als mogelijk hergebruikt op het station van Landgraaf;
- Station Heerlen krijgt een nieuwe sporenlay-out.
Planning
De meeste werkzaamheden voeren ProRail uit tijdens buitendienststellingen: periodes waarin er geen treinen rijden. De eerste buitendienststelling vond plaats van 24 tot 27 september. In november 2021 en januari 2022 zijn er nog twee buitendienststellingen tijdens het weekend. Tijdens deze drie buitendienststellingen voert ProRail voornamelijk voorbereidende werkzaamheden uit. Ook tussen de buitendienststellingen werkt ProRail aan de bestaande en nieuwe viaducten, voornamelijk overdag.
Het grootste gedeelte van de spoorverdubbeling voert ProRail uit tussen 5 maart en 9 mei 2022. Dan rijden er negen weken lang geen treinen tussen Heerlen en Landgraaf. Tot begin maart bouwt ProRail de twee viaducten direct naast het spoor alvast op. Dat gebeurt op de werkterreinen aan de Spoordamstraat in Heerlen en de Quaedvlieglaan in Landgraaf. Tijdens de negen weken durende buitendienststelling schuiven we deze viaducten – nadat het spoor verwijderd is – op zijn plaats in het spoor. Vervolgens bouwen we de spoordijk terug en leggen het nieuwe spoor aan.
Bron: ProRail