Onlangs is er een derde vrijwilligersproject van start gegaan: Humanitas Thuisadministratie. In Vaals helpen de ‘Vrijwillige klapperaars’ en de vrijwilligers van de Werkplaats Financiën inwoners die moeite hebben om hun geldzaken op orde te krijgen. Dat maakt de ondersteuning voor deze inwoners nóg uitgebreider. De klapperaars helpen vooral met ordenen, Werkplaats Financiën werkt op afspraak in het gemeentehuis, niet bij mensen thuis. Dat laatste doet Humanitas wel. Mensen thuis bezoeken om hulp te bieden bij hun administratie en hun financiële zelfredzaamheid te vergroten. Voor al deze vormen van ondersteuning worden geen kosten in rekening gebracht. Enige dat gevraagd wordt, is inzet en motivatie.
Niet blijven rondtobben
Wethouder Erika Jaegers: “We vinden het belangrijk om inwoners te ondersteunen, die door omstandigheden het financieel overzicht zijn kwijtgeraakt. Bijvoorbeeld na het overlijden van hun partner, bij een scheiding of het verlies van een baan. Zijn er rekeningen die je allang had moeten betalen? Je bent echt niet de enige! Blijf vooral niet te lang rondtobben en laat je helpen om je geldzaken op een rijtje te zetten. Humanitas Thuisadministratie is er speciaal voor jou. Je zult zien dat je na een tijdje weer zelf je administratie runt. En dat is een hele zorg minder.”
Humanitas Thuisadministratie zoekt nog vrijwilligers
Humanitas is een landelijke vrijwilligersorganisatie. Humanitas Thuisadministratie biedt hulp en ondersteuning aan mensen die het zicht op hun financiën kwijt zijn en hierdoor vaak met schulden worden geconfronteerd. Getrainde vrijwilligers brengen samen met de deelnemers discreet de financiële situatie in kaart en helpen om overzicht te krijgen en te houden, totdat de deelnemer dit weer alleen kan oppakken.
Thuisadministratie werkt al geruime tijd succesvol in Maastricht en is nu ook in Vaals van start gegaan. Voor het komend jaar worden er in Vaals naar schatting circa 20 mensen via Thuisadministratie van Humanitas geholpen. Daarvoor zoekt Humanitas nog vrijwilligers die kennis en ervaring hebben met financiële- en administratieve zaken. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via Thuisadministratie Limburg of contact opnemen met Anton Esseling, coördinator Thuisadministratie Humanitas Heuvelland, via ta.heuvelland@humanitas.nl of 06-51359164/043-3560448.