6 C
De Bilt

Integrale mobiliteitscontrole Walcheren levert flink aantal overtredingen op

Dinsdag 11 april 2023 heeft tussen 14.00 uur en 22.00 uur een grootschalige, integrale verkeerscontrole op Walcheren plaatsgevonden. Er is een flink aantal overtredingen en misstanden geconstateerd. Het was een controle van politie, Koninklijke Marechaussee, Belastingdienst, Orionis Walcheren, Samenwerking Belastingen Walcheren en Schouwen-Duiveland en de Walcherse gemeenten.

Op verschillende locaties op Walcheren werden voertuigen gescand met ANPR camera’s (Automatic NumberPlate Recognition). Als er aanleiding toe was, verwezen motorrijders van de politie en de Koninklijke Marechaussee de voertuigen naar een parkeerterrein langs de N57 ter hoogte van de Veerse Gatdam (tussen 14.00 uur en 17.30 uur) en het Stadhuisplein in Vlissingen (tussen 18.30 en 22.00 uur), waar ze uitgebreid werden gecontroleerd. Bij ruim 100 voertuigen was iets justitieel, strafrechtelijk en/of fiscaal niet in orde.

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst is een bedrag van bijna € 23.700,- direct per pin voldaan. De Belastingdienst heeft daarnaast op 10 voertuigen beslag gelegd, waarvan er 4 werden weggesleept. De overige 6 voertuigen mochten doorrijden, maar de eigenaren moeten binnen 4 weken hun belastingschuld betalen. Doen ze dit niet, dan wordt het voertuig alsnog in beslag genomen en verkocht. Verder hebben 5 eigenaren van een voertuig een naheffing van € 1.500,- gekregen vanwege het oneigenlijk gebruik van een buitenlands kenteken.

In totaal betrof dit dus € 7.500,-. Ook hebben 2 bestuurders elk een naheffing van € 850,- van de Belastingdienst ontvangen vanwege oneigenlijk gebruik van een handelaarskenteken. Daarnaast is er een naheffing van € 590,- opgelegd voor het vervoeren van personen in een laadruimte van een bestelbus. Ook krijgen 2 eigenaren van een pick-up truck met een dubbele cabine een naheffing omdat deze niet aan de fiscale eisen voor een bedrijfsvoertuig voldeden.

Tot slot doet de Belastingdienst bij 5 ondernemingen nader onderzoek, waaronder naar het mogelijk niet opnemen van personeel in de loonadministratie

Politie

Door de politie werden 48 bekeuringen uitgeschreven voor onder meer het niet tonen van een rijbewijs, kentekenbewijs of identiteitsbewijs, het rijden zonder gordel, het rijden met verlopen APK, het rijden zonder helm, het vervoeren van personen in een laadruimte en bellen tijdens het rijden. Daarnaast zijn 2 personen betrapt op het rijden met een ongeldig verklaard rijbewijs en reden 2 bestuurders zonder rijbewijs. Ook hadden 3 bestuurders een positieve speekseltest (drugsgebruik) waarvoor ze een rijverbod kregen.

Tevens zijn 2 zogenaamde spookvoertuigen (voertuig dat niet geregistreerd staat op naam van een persoon of een bedrijf) in beslag genomen en werd een persoon aangehouden die nog 185 dagen gevangenisstraf open had staan. De politie nam verder THC houdend snoep en een geringe hoeveelheid hennep in beslag. Tot slot kreeg een scooter een zogeheten WOK (Wacht Op Keuren) melding. Dit houdt in dat het voertuig niet aan de wettelijk eisen voldoet en herkeurd moet worden. Er mag in de periode tot herkeuring niet worden gereden met dit voertuig.

Samenwerking Belasting Walcheren en Schouwen-Duiveland

De deurwaarders van de Samenwerking Belastingen Walcheren en Schouwen-Duiveland inden voor bijna € 1.600,- aan openstaande gemeentelijke heffingen.

Orionis Walcheren

De medewerkers van de sociale recherche van Orionis Walcheren gaan naar aanleiding van de controle bij 10 personen nader onderzoek doen naar de rechtmatigheid van de uitkering. Tot slot leverde de controle informatie op die door de deelnemende partijen kan worden gebruikt in lopende en eventuele nieuwe onderzoeken.

Doel van de controle

Eén van de doelen van deze controle was het zichtbaar aanpakken van fraude en misstanden en daardoor het vergroten van de nalevingsbereidheid onder inwoners en bezoekers van Walcheren. Deze controle vond ook plaats in het kader van de geïntensiveerde aanpak van ondermijnende criminaliteit. Het is een taak van de overheid om erop toe te zien dat wet- en regelgeving wordt nageleefd en dat onze gemeenten veilig zijn en blijven.

Wanneer vermoedens bestaan van bijvoorbeeld onverklaarbaar vermogen of witwassen, is het aan de samenwerkende overheid om dit te controleren en bij misstanden hier iets aan te doen. Achter de schermen wordt hier door alle overheidspartners samen dan ook hard aan gewerkt. Meestal is dat vrij onzichtbaar, behalve op dagen dat er integrale controles worden uitgevoerd. Hierdoor wordt ondermijnende criminaliteit teruggedrongen en verstoord.

Aanpakken en tegengaan van criminele activiteiten is de taak van ons allemaal

We vragen u om vermoedens van criminele activiteiten of opvallende zaken te melden. Signalen kunt u melden bij de politie (spoed 112 anders 0900-8844), de gemeente of anoniem bij Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000 of online via een beveiligde omgeving op meldmisdaadanoniem.nl. Een ervaren vertrouwenspersoon zorgt ervoor dat uw anonimiteit wordt gewaarborgd. Op deze manier kunnen we samen zorgdragen voor een betere en veiligere woon-, werk- en leefomgeving.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio