De gemeente Middelburg en GGD Zeeland hebben deze zomer samen de campagne ‘Jouw Kind, Jouw Keuze’ uitgevoerd. Doel was om ouders beter te informeren over vaccinaties en ze op die manier te helpen een bewuste keuze te maken. De aanleiding voor de campagne was de lagere vaccinatiegraad in Middelburg, vooral onder jonge kinderen en tieners.
De campagne liep van juni tot september en was te zien op sociale media, YouTube en op plekken in de stad zoals consultatiebureaus en verloskundigenpraktijken. Er werd bewust gekozen voor een neutrale en informatieve toon. We wilden dat ouders zich vrij voelden om hun eigen afweging te maken.
Campagne “Jouw Kind, Jouw Keuze”
In totaal werd de campagne meer dan 100.000 keer bekeken. Ruim 500 mensen klikten door naar de informatiepagina van de GGD, en het merendeel bleef daar langer dan twee minuten. Dat laat zien dat de informatie serieus werd gelezen. Zorgprofessionals en ouders reageerden positief op de campagne. Vooral de online middelen werkten goed. De fysieke materialen, zoals posters en QR-codes, werden minder vaak opgemerkt. Uit de evaluatie blijkt dat herhaling en persoonlijk contact belangrijk zijn om ouders echt te bereiken.
Wethouder Willemien Treurniet van Middelburg: “Ik ben trots op deze campagne. We hebben laten zien dat je met eerlijke en toegankelijke informatie verschil kunt maken. Ouders voelen zich gesteund en durven het gesprek over vaccineren weer aan. Dat is precies wat we wilden bereiken.”
