De provincie Noord-Holland maakt de komende jaren 130.000 euro per jaar vrij om 54 kilometer van haar parallelwegen veiliger in te richten voor fietsers. De parallelwegen die aangepakt worden, zijn onderdeel van het netwerk van zogenoemde doorfietsroutes. Ook brengt de provincie de gevolgen van klimaatverandering op haar infrastructuur in kaart. Zo kunnen gericht maatregelen genomen worden om verstoringen door extreme weersomstandigheden te voorkomen. Dit en meer is te lezen in de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen (NIKG).
Doorfietsroutes op parallelwegen
De provincie wil het voor haar inwoners zo makkelijk en veilig mogelijk maken om de fiets ook voor langere afstanden te pakken. Daarom investeert de provincie in een netwerk van doorfietsroutes. Dit zijn directe, comfortabele en veilige fietsroutes die dorpen steden met elkaar verbinden.
Gevolgen klimaatverandering op infrastructuur
De afgelopen jaren ziet de provincie steeds meer schade en overlast op haar wegen die door nieuwe vormen van weersomstandigheden komen, zoals extreme droogte of juist heftige en langdurige regenval. De provincie wil een calamiteitenteam inrichten dat bij dit soort verstoringen direct aan de slag kan om de gevolgen te beperken en de problemen op te lossen.
Met een klimaatstresstest brengt Noord-Holland de gevolgen van klimaatverandering op haar infrastructuur in kaart. Dit gebeurt op basis van de meest recente klimaatscenario’s van het KNMI. Zo kan de provincie haar infrastructuur zo goed mogelijk voorbereiden op de veranderende weeromstandigheden.
De Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen beschrijft hoe en op welk niveau de provincie de verschillende onderdelen van haar infrastructuur onderhoudt. De volledige nota is te lezen op deze webpagina.