23.1 C
De Bilt

Aannemer Anton Rail & Infra gaat Gouwespoorbrug in Alphen aan den Rijn vernieuwen

Vanaf oktober 2026 gaat ProRail de Gouwespoorbrug tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven vernieuwen. Op donderdag 11 september heeft Anton Rail & Infra het werk definitief gegund gekregen.

Toe aan vernieuwing

De bewegende delen van de brug stammen uit 1982 en zijn daarmee ruim 43 jaar oud. De brug is inmiddels einde levensduur en toe aan vernieuwing. De werkzaamheden gaan negen maanden duren. Na oplevering is de brug minder storingsgevoelig en klaar voor weer tientallen jaren aan trein- en vaarverkeer. NS zorgt voor bussen op dit traject om de impact op de reiziger zo klein mogelijk te houden.

Dat negen maanden een lange tijd is, erkent Helga Cuijpers, directeur regio Randstad Zuid. Zo’n besluit wordt dan ook niet zomaar genomen: “We schrokken zelf ook van de duur van de werkzaamheden. Vervolgens hebben we een afweging gemaakt tussen de impact op de reiziger en omgeving en het belang van de werkzaamheden. Alternatieven met een kortere stremming vielen veel duurder uit. Het werk langer uitstellen is niet mogelijk als we het treinverkeer betrouwbaar willen houden.”

Werk gegund aan Anton Rail & Infra

Helga: “Het vervangen van een draaibrug is specialistisch werk. Het is bij dit soort projecten een uitdaging om een aannemer te vinden met de juiste expertise. We zijn dan ook blij dat we met Anton Rail & Infra een partij hebben gevonden die dit werk kan doen. We feliciteren hen met de opdracht en zien dit als een mooie mijlpaal in de voorbereiding van deze grote klus.”

Thomas van Regenmortel is vanuit Anton Rail & Infra als projectleider betrokken: “Wij zijn trots dat we dit mooie en uitdagende project mogen realiseren. De complexiteit en het feit dat dit een van de weinige spoordraaibruggen in Nederland is, maakt dit project uniek. Wij bedanken ProRail voor het vertrouwen en kijken uit naar de samenwerking.”

Grote onderhoudsopgave

De komende jaren staat ProRail voor een grote onderhoudsopgave. Veel infrastructurele onderdelen, zoals bruggen en spoorconstructies, naderen het einde van hun levensduur en zijn toe aan vervanging of renovatie. Dit vraagt om zorgvuldige voorbereiding, specialistische kennis en nauwe samenwerking met aannemers.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio