9.1 C
De Bilt

Hart van Meerburg in Leiden klaar voor de toekomst 

De inwoners van Meerburg in Leiden houden ook in de toekomst hun hoofd koel en hun voeten droog. In een groot deel van Meerburg wordt de vernieuwing van het riool gecombineerd met de aanleg van een groene, duurzame en verkeersveilige inrichting. Het college van burgemeester en wethouders heeft het ontwerp van de duurzame wijkvernieuwing ‘Hart van Meerburg’ vastgesteld.

De kans op wateroverlast en watertekort wordt groter nu het klimaat verandert. Daarom wordt in de straten tussen de Hoge Rijndijk, Park Matilo en het Rijn-Schiekanaal een zogeheten Drainage Infiltratie Transportriool aangelegd. Dit riool scheidt het relatief schone regenwater van het vuile water. Het regenwater stroomt direct in de sloot. Ook regelt dit riool in droge en natte perioden het grondwater in de wijk. Zo houden we onze voeten droog, en stoomt het water naar de juiste plekken, de sloot, de bodem of juist naar de waterzuivering. Gelijktijdig wordt onder de grond ruimte gereserveerd voor de aanleg van een toekomstig warmtenet. 

Extra behoud van bomen in Meerburg

In Meerburg zit een kleilaag in de grond, die ervoor zorgt dat boomwortels oppervlakkig groeien. Ingrijpende werkzaamheden voor het vervangen van de riolering gaan daardoor ten koste van bomen. Uit de eerste berekeningen bleek dat de vernieuwing van de riolering 243 bomen zou kosten. Dat was een grote schok, daarom heeft de gemeente – in overleg met bewoners en de Bomenbond – extra onderzoek laten doen naar het behoud van de bomen tijdens de rioolwerkzaamheden.

Hieruit bleek dat met de inzet van specialistische begeleiding tijdens de werkzaamheden er alsnog 115 bomen van de eerdergenoemde 243 kunnen blijven staan. De overgebleven 128 bomen zijn te slecht van kwaliteit of kunnen zelfs niet met extra zorg tijdens de werkzaamheden behouden blijven. Na de vervanging van de riolering worden er in de wijk 138 nieuwe bomen geplant. Daarbij wordt ook 1275 m2 van de openbare ruimte vergroend: zo’n drie basketbalvelden bij elkaar. De bomen en het extra groen zorgen samen voor extra schaduw in de wijk.    

Veiliger voor verkeer

Naast groener wordt de wijk ook een stuk verkeersveiliger. De straten in de wijk krijgen een inrichting die bij de 30 km zone past. Dat betekent drempels en plateaus in de rijbaan om de snelheid van het verkeer te remmen. Vanwege de beperkte ruimte wordt de Zaanstraat eenrichtingsverkeer. En het asfalt op de Meerburgerkade wordt vervangen door gebakken klinkers, waardoor verkeer langzamer rijdt.

Samen met de stad

De wijk liet weten tijdens het ontwerpproces graag nauw betrokken te worden bij de ontwikkeling van het ontwerp. Tijdens het maken van de plannen is uitvoerig en intensief samengewerkt met bewoners en andere belanghebbenden. Zij dachten mee tijdens de bijeenkomsten en via DoeMee. Zo hebben de bewoners van de Lekstraat uitvoerig meegedacht over de nieuwe inrichting van de groenstrook in hun straat. Er komt een moestuin die door bewoners wordt onderhouden en op verzoek van de bewoners blijft een deel van het bestaande gras als ruimte voor een potje badminton of voetbal.

Archeologie

In Meerburg is veel kans dat de werkzaamheden op archeologische resten uit de Romeinse tijd of de middeleeuwen stuiten. Daarom is er archeologisch onderzoek gedaan. Op een paar plekken waar het nieuwe riool komt zullen archeologen voorgraven en eventuele vondsten vastleggen. Voor alle rioolwerkzaamheden in de wijk geldt dat ze onder archeologische begeleiding gebeuren.  

Planning

De Aanvraag Uitvoeringskrediet wordt in mei 2025 ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad. Na akkoord staat de start van de uitvoering gepland voor het tweede kwartaal van 2026.

Meer informatie

Kijk op Hart van Meerburg – Gemeente Leiden voor meer informatie. Een overzicht van de andere wijken waar deze projecten lopen, vindt u op Wijken klaar voor de toekomst – Gemeente Leiden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio