23.1 C
De Bilt

Herzie Staande Mast Route en stop verkeerschaos vanwege pleziervaart; teken de petitie!

Met de zomer voor de deur groeit de ergernis onder inwoners van Krimpen en omliggende gemeenten. Dagelijkse brugopeningen op de Staande Mast Route voor pleziervaart zorgen voor files, vertragingen en toenemende frustratie onder duizenden weggebruikers. Een zeilboot vaart door—en honderden automobilisten, fietsers en busreizigers staan stil.

Staande Mast Route zorgt voor veel te veel brugopeningen

De Algerabrug, één van de belangrijkste verkeersaders in de regio, werd tussen 20 en 26 mei maar liefst 19 keer geopend, met een gemiddelde duur van 5,8 minuten per opening. In totaal stond de brug die week meer dan 110 minuten open – overdag, tussen 08.40 en 19.00 uur. De werkelijke verkeershinder is echter veel groter: het stilvallen en opnieuw opstarten van het verkeer zorgt voor een domino-effect tot ver in de dorpskernen. Het overgrote deel van de brugopeningen is vanwege de Staande Mast Route.

Volgens Leefbaar Krimpen en Leefbaar Krimpenerwaard is de maat vol. De partijen lanceren daarom de petitie: “Stop het openen van de Algerabrug voor pleziervaart – geef verkeer voorrang.”

De eisen

  • Geen brugopeningen meer tussen 06.00 en 20.00 uur, ongeacht het seizoen of de dag
  • Afschaffing van de Staande Mast Route over de Hollandsche IJssel
  • Kostendekkend beheer: laat recreatieve vaart betalen voor brugbediening
  • Strikte scheiding tussen beroepsvaart en pleziervaart: de brug mag alleen open voor economisch noodzakelijke doorvaart

Brug in slechte staat – onhoudbare situatie

De Algerabrug is bovendien storingsgevoelig. Bij windkracht 6 of hoger blijft de brug gesloten uit veiligheidsoverwegingen. In 2026 staat groot onderhoud gepland, waarbij de brug langdurig niet beschikbaar is voor scheepvaart. De brug openzetten voor recreatief verkeer is dan ook onverantwoord én inefficiënt.

Doe zoals Duitsland

In Duitsland is het de norm: zeilschepen strijken hun mast. Brugopeningen voor recreatievaart zijn daar vrijwel uitgesloten. Nederland zou dit voorbeeld moeten volgen. Schepen met vaste mast kunnen bovendien uitwijken via de kustlijn en het IJsselmeer.

Oneerlijke lastenverdeling

Weggebruikers betalen belasting, tol en accijns – maar de pleziervaart gebruikt gratis onze infrastructuur en veroorzaakt tegelijkertijd kosten, vertragingen en gevaar. Dat moet anders.

Vanaf 1 januari 2026 eisen beide partijen daarom dat:

  • Pleziervaart fors meebetaalt aan brugbediening
  • Brugopeningen voor pleziervaart uitsluitend plaatsvinden vóór 06.00 of na 20.00 uur

Laat de pleziervaart het plezierig houden—maar niet ten koste van de hele regio.

Teken vandaag nog de petitie

De petitie is een initiatief van Leefbaar Krimpen en Leefbaar Krimpenerwaard en zal naast hun gemeenten ook worden aangeboden aan andere gemeenten langs de Staande Mast Route, waaronder Waddinxveen, Gouda, Capelle aan den IJssel en Alphen aan den Rijn. De steun wordt gebundeld en aangeboden aan Rijkswaterstaat, de Provincie en de Tweede Kamer.

Teken de petitie: https://petities.nl/petitions/stop-het-openen-van-de-algerabrug-voor-pleziervaart-geef-verkeer-voorrang?locale=nl

9 REACTIES

  1. De staande mastroute door Amsterdam is tenslotte ook beperkt die kan je alleen gebruiken na aanmelding en alleen tussen 00:00 en 02:30 uur. Zoiets moet dan ook bij de Algerabrug kunnen

  2. Staande mastenroute is bedoeld voor schepen met een vaste mast ten tijde van storm niet langs de kust kunnen varen dit is tevens de enige route die de grote schepen vanaf Feadship op de Kaag kunnen varen. Er is geen alternatieve route voor de staande masten en ook voor hun is er een hoogte beperking namelijk doorvaart van diverse hefbruggen op de Gouwe.

  3. Dus inhakend op het antwoord van Marc, als de brug alleen ten tijden van storm open zou gaan voor de zeilboten met staande mast dan zou er geen of nauwelijks een probleem zijn. ‍♂️
    Maar in de huidige situatie gaat de brug 20 over het hele uur open in de zomer voor pleziervaart. Is niet meer van deze tijd. Kost de economie heel veel geld en nog niet eens te spreken van de milieuschade. RWS is hierin een arrogant orgaan, zal nooit meewerken en de staande masten route herzien.

  4. Belachelijk om voor een zeilbootje de Algrabrug open te zetten, met een lange file tot gevolg, de file is nog maar net opgelost en dan gaat de brug alweer open. In het ergste geval staat laatste auto / motor nog steeds voor de brug. Een tunnel zou het mooiste zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio