Katwijk – In de gemeente Katwijk zijn klanten over het algemeen tevreden over de hulp bij het huishouden. De gemiddelde cijfers voor de huishoudelijke hulp (8,1), de kwaliteit van schoonmaken (8,1) en de zorgaanbieder (7,5) geven dit aan. De gemeente Katwijk heeft begin dit jaar een onafhankelijk onderzoek door WMO Support laten uitvoeren naar de tevredenheid bij klanten over de hulp bij het huishouden. Doel was te onderzoeken in hoeverre de klant tevreden is over het resultaat, namelijk een schoon en leefbaar huis. Klanten hebben vragen gekregen over hun ervaring bij de manier hoe de hulp bij het huishouden nu is ingericht en of het huis voldoende wordt schoongemaakt. Verder blijkt dat de thuiszorgorganisaties de contractafspraken grotendeels nakomen.
Aandachtspunten
In het klanttevredenheidsonderzoek staan ook drie aandachtspunten:
· Zorgen voor een ondersteuningsplan om goede afspraken te kunnen maken tussen zorgaanbieder en klant. Uit het onderzoek blijkt dat 76% van de klanten een ondersteuningsplan heeft dat samen met hen is opgesteld. Een ondersteuningsplan is nodig om goede afspraken op maat te kunnen maken tussen de klant en de zorgaanbieder.
· Zorgen voor tijdige vervanging in geval van ziekte van de hulp. In 73% van de gevallen is er nu sprake van tijdige vervanging.
· Zorgen voor heldere communicatie over welke taken wel/niet onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) vallen en door de huishoudelijke hulp worden uitgevoerd. Daar ontstaan nog wel eens misverstanden over, blijkt uit reacties van klanten.
Afspraken zorgaanbieders
De gemeente gaat over deze drie punten met de thuiszorgorganisaties in gesprek.
Aanleiding voor het onderzoek is het nieuwe beleid van de gemeente. Vanaf oktober 2017 is de hulp bij het huishouden anders ingericht. De zorgaanbieders hebben op maat samen met de klant afspraken gemaakt over de frequentie, welke huishoudelijke hulp er komt en welke taken worden uitgevoerd binnen het huishouden.