Sassenheim – Woensdag 19 maart presenteerde Kunstgebouw samen met Erfgoedhuis Zuid-Holland en partners een nieuw lesprogramma dat leerlingen inzicht geeft in het koloniale verleden van Park Rusthoff in Sassenheim. Burgemeester Carla Breuer en leerlingen van basisschool De Regenboog verrichtten de openingshandeling door het eerste exemplaar van de lesbrief te overhandigen.
Lesprogramma voor basisschoolleerlingen
Het lesprogramma, gericht op groep 6, 7 en 8, brengt kinderen in contact met de sporen van het slavernij- en koloniale verleden in hun eigen omgeving. Een bezoek aan Park Rusthoff is een centraal onderdeel binnen de lessen en wordt begeleid door gastdocent Maria Karg, die zelf een familiegeschiedenis in de slavernij heeft. In drie lessen leren leerlingen over de geschiedenis van het park als buitenplaats, de link met de voormalige plantages in Suriname en de slaafgemaakte mensen die hier dwangarbeid verrichtten.
Historisch besef en burgerschap
‘De Koloniale Sporen van Park Rusthoff’ koppelt lokale geschiedenis aan bredere thema’s als slavernij, de VOC, de WIC en kolonialisme. Het programma sluit daarnaast aan bij burgerschapsonderwijs met onderwerpen als vrijheid, gelijkheid en globalisering. Scholen die willen deelnemen, kunnen zich aanmelden via www.verwonderomdehoek.nl.
Bijdrage van Ellen-Rose Kambel
Tijdens de lancering werd het eerste exemplaar van de lesbrief overhandigd aan Ellen-Rose Kambel, die met haar onderzoek naar haar familiegeschiedenis meer inzicht gaf in de koloniale geschiedenis van het park. In 2017 schonk zij een houten bord met de tekst ‘Plantage Crappahoek’ aan Stichting Beheer Park Rusthoff. Dit bord, dat sinds 2018 in het park staat, dient als startpunt voor de educatieve lessen.
Samenwerking en financiering
Het project wordt financieel gemaakt door de Erfgoedlijn Landgoederenzone van de provincie Zuid-Holland en is een samenwerking tussen Erfgoedhuis Zuid-Holland, Kunstgebouw, Stichting Stil Verleden, Cultuureducatiegroep en Stichting Beheer Park Rusthoff.