16 C
De Bilt
donderdag, 19 september 2024

Gemeente zet met pilot Plinkr in op betere nazorg bij inwoners met schulden

De vraag naar schuldhulpverlening in West Betuwe neemt toe en wordt steeds complexer. Daarom start de gemeente met de pilot Plinkr Nazorg. Dit is een digitale coachingsmethode die inwoners met schulden helpt op weg naar een financieel gezonde toekomst. “Met Plinkr willen we zorgen dat inwoners na een schuldhulpverleningstraject niet terugvallen, en dat we geldproblemen op tijd signaleren zodat inwoners niet in de schuldhulpverlening terechtkomen,” zegt Jan de Geus, wethouder Maatschappelijke Ontwikkeling.

Plinkr Nazorg

Met Plinkr Nazorg ondersteunt de gemeente West Betuwe inwoners bij het vergroten van hun financiële zelfredzaamheid. In een begeleid traject van zes maanden krijgen zij via een app 75 opdrachten om te leren hoe ze financieel gezond kunnen worden en blijven. Dit kost de inwoner gemiddeld een uur per week. Ook na deze periode blijft de app beschikbaar.

Een belangrijk onderdeel van Plinkr Nazorg is de begeleiding van een budgetcoach of schuldhulpverlener. Het traject helpt inwoners om niet opnieuw in de schulden te raken. Tegelijkertijd maakt het traject zichtbaar welke hulp iemand nodig heeft. Als bijvoorbeeld de belastingaangifte te moeilijk is, kan de gemeente doorverwijzen naar de juiste ondersteuning.

Gericht op financiële en digitale vaardigheden

Plinkr is een app die inwoners helpt om inzicht te krijgen in hun geldzaken en is eenvoudig in gebruik. De eerste weken gaan vooral over het in kaart brengen van inkomsten, uitgaven, schulden en het budget. Omdat financiële vaardigheden tegenwoordig vaak samengaan met digitale vaardigheden, worden inwoners ook vertrouwd gemaakt met verschillende apps die ze kunnen gebruiken zoals DigiD, Toeslagen en het downloaden van bankafschriften.

Wethouder De Geus is blij met de start van de Plinkr Nazorg-pilot: “Bestaanszekerheid en financiële redzaamheid zijn belangrijke thema’s. Ook de gemeenteraad vraagt al langer expliciet aandacht hiervoor. Het doet mij goed dat we nu met deze bewezen methode inwoners kunnen helpen om weer grip te krijgen op hun financiën, en zo erger kunnen voorkomen. Financiële problemen staan vaak niet op zichzelf. Bij 8 van de 10 mensen speelt er vaak meer, zoals gezondheidsproblemen.”

Pilotproject van start

De twee budgetcoaches en drie schuldhulpverleners van de gemeente hebben een training gevolgd en staan klaar om met Plinkr aan de slag te gaan. “Het mooie is dat Plinkr flexibel ingezet kan worden, op elk moment. We hebben al enkele inwoners in gedachten die baat kunnen hebben bij deze methode. De structuur die de app biedt, zal hen helpen om ook andere zaken op orde te krijgen,” aldus de budgetcoaches. De Plinkr Nazorg-methode wordt na een jaar geëvalueerd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio