1.3 C
De Bilt

Haven Werkendam bezocht door vertegenwoordigers ministeries en provincie

Op vrijdag (10 januari) hebben vertegenwoordigers van het Rijk en de provincie Noord-Brabant een werkbezoek gebracht aan de haven in Werkendam. Op het programma stonden onder meer een kennismaking met het Maritieme Maak Industrie (MMI)-cluster Werkendam en een presentatie over het (regionale) belang van de insteekhaven en een derde haven.

Het werkbezoek vormt de start van de gezamenlijke aanpak van een breed onderzoek naar de ontwikkeling van een derde haven in Werkendam. Namens de Provincie was gedeputeerde Stijn Smeulders (Stedelijke Ontwikkeling en Mobiliteit) aanwezig. Kees van der Burg (directeur-generaal Mobiliteit) vertegenwoordigde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en Paul Willemse (plaatsvervangend directeur Rijksregiebureau) was aanwezig namens het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Het gezelschap was te gast bij Hoogendoorn 1961.

Wethouder Hans Tanis

Wethouder havenontwikkelling Hans Tanis kijkt terug op een geslaagd werkbezoek: “Aanleiding voor dit bezoek was het aannemen van een motie waarmee de Tweede Kamer instemde met een breed onderzoek naar de haalbaarheid van een derde haven. Dat was een mooie aanleiding om een werkbezoek te organiseren en met elkaar kennis te maken en van gedachten te wisselen over de uitwerking van de motie. En wat geeft dan een beter beeld dan een bezoek op de locatie waar het om draait.”

Wethouder Wendy van Ooijen

Collega-wethouder Wendy van Ooijen van Economie vult aan: “Het is sowieso al positief dat de ontwikkelplannen voor de haven zo’n brede steun vanuit Den Haag hebben gekregen. Maar tegelijkertijd moeten we ook wel realistisch blijven: het vandaag gestarte overleg van Rijk, provincie en gemeente is pas de eerste fase. We moeten nu aan de slag met planvorming en haalbaarheidsonderzoeken. En ook de financiering is een essentieel punt. Pas daarna kunnen de
betrokken overheden besluiten om verder te gaan naar de uitvoeringsfase.”

Motie

De Tweede Kamer stemde in december nagenoeg kamerbreed in met een motie van CDA-Tweede Kamerlid Vedder voor een breed onderzoek naar de mogelijkheden voor de ontwikkeling van een derde haven in Werkendam. Deze ontwikkeling moet onder meer de maritieme sector in de regio versterken.

Paul Willemse

Plaatsvervangend directeur Rijksregiebureau Maritieme Maak-Industrie Paul Willemse van het ministerie van EZK: “Het ministerie van EZK heeft het Regiebureau MMI opgezet om uitvoering te geven aan de Sector Agenda Maritieme Maak-Industrie (SAMMI). Daarmee willen we zes vitale veiligheidsbelangen van Nederland zeker stellen. Juist in deze geopolitiek gespannen tijd moeten we alert en actief zijn.

Vanuit EZ reageren we dan ook graag positief op het verzoek van de minister van I&W om gezamenlijk en met de provincie en de gemeente het versterken van het maritieme cluster in Werkendam te verkennen. Het is goed om vandaag de bestuurders en de bedrijven te leren kennen en in de haven de locaties voor de voorgestelde uitbreidingsplannen te hebben bezocht.”

Maritieme industrie van groot belang

Het economische belang van de haven van Werkendam wordt onderschreven door Kees van der Burg, Directeur-Generaal Mobiliteit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: “In het MIRT*-debat van 25 november heeft minister Madlener aangegeven dat de economische ambitie van Werkendam en het belang van de Maritieme Maak-industrie groot zijn. Naar aanleiding van de motie van CDA-Tweede Kamerlid Vedder heeft de minister toegezegd te willen meedenken over het ontwikkelen van Werkendam, samen met de minister van Economische Zaken.

Om uitvoering te geven aan deze toezegging zijn we hier vandaag in Werkendam op bezoek om in gesprek te gaan met de provinciale en gemeentelijke bestuurders en de maritieme bedrijven. Het is goed om vanuit de ieders mogelijkheden en wensen gezamenlijk na te gaan hoe we de maritieme maakindustrie en Werkendam kunnen versterken en verantwoord verder kunnen ontwikkelen.”

Borging

Het maritieme cluster in Werkendam biedt meer dan 2.000 directe banen en 400 tot 600 indirecte banen, goed voor 11% van de werkgelegenheid in de gemeente Altena. Om dit blijvend te borgen wil Altena met haar partners de maritieme kennis, kunde en industrie behouden en versterken. De gemeenteraad van Altena stemde daarom vorig jaar in oktober al in met een collegevoorstel voor herontwikkeling van de Biesboschhaven. Deze herontwikkeling zorgt voor meer ruimte voor haven- en kade-gebonden bedrijvigheid en verbetert de kwaliteit van de haven. Zo zijn er plannen
voor grondruil, herverkaveling, verbouwing van het gebied en verlenging van de openbare kade.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio