7.3 C
De Bilt

MijnRoosendaal.nl: het persoonlijke online platform voor Roosendaalse zaken

Op dinsdag 23 januari werd MijnRoosendaal.nl gelanceerd, het gloednieuwe, persoonlijke online platform voor alle inwoners van de gemeente Roosendaal. Hier vinden inwoners hun gemeentelijke zaken op één plek. Om het platform bekend te maken, is op die dag óók een publiekscampagne gelanceerd. Deze campagne loopt tot 1 april 2024.

Gemeentelijke zaken op één plek

MijnRoosendaal is dé verzamelplek voor gemeentelijke zaken. Inwoners komen binnen op een overzichtelijke startpagina. Ze loggen veilig en makkelijk in met hun DigiD en navigeren van daaruit naar de diverse onderdelen. Denk aan het inzien van persoonsgegevens, de WOZ-waarde van een woning en werkzaamheden in de buurt. Ook is het mogelijk om een aanvraag of melding te doen en de status daarvan te volgen.

Verder kunnen inwoners via ‘zelf online regelen’ een aantal zaken regelen, zoals een afspraak, een verhuizing of het aanvragen van een rij- of ID-bewijs. Tot slot is MijnRoosendaal het startpunt voor informatie en diensten van derden, zoals parkeerbeheer en overheid.nl. Deze laatste biedt een handige berichtenservice voor de officiële bekendmakingen van de gemeente. MijnRoosendaal.nl voldoet aan de toegankelijkheidseisen en kan op de computer, de mobiele telefoon en de tablet worden gebruikt.

Ingericht naar de behoefte van inwoners

Bij het inrichten van MijnRoosendaal.nl is goed geluisterd naar de behoeften van inwoners. De uitkomsten van de periodieke bewonersenquête (“welke zaken wilt u het liefst online kunnen regelen?”) en de vaakst gebruikte functies op Roosendaal.nl zijn samengevoegd, met dit aanbod als resultaat. In de toekomst wordt het aanbod op MijnRoosendaal.nl verder uitgebreid.

Voor lancering uitgebreid getest

Voor de lancering is de zogenaamde ‘gebruikservaring’ van MijnRoosendaal.nl ook uitgebreid getest.
Aan die test deden (1) medewerkers van de gemeente, (2) leden van de gemeenteraad, (3) de jongerenraad, (4) het Digipanel, (5) deelnemers aan een Klik&Tik training bij het Digi-Taalhuis en (6) de hoofdrolspelers in de publiekscampagne mee. MijnRoosendaal.nl behaalde in die test een mooie 7,5. De mogelijkheid om alles op één plek te vinden, het veilige aanmeldproces en de heldere informatie worden het meest gewaardeerd.

Digitaal waar het kan, persoonlijk waar nodig

Wethouder Evelien van der Star is trots op het nieuwe platform, maar benadrukt ook: “We bieden steeds meer producten en diensten digitaal aan. MijnRoosendaal.nl is een echte aanwinst, omdat alles op één plek samenkomt. We realiseren ons echter ook dat niet al onze inwoners even digitaal vaardig zijn. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een inwoner überhaupt liever niet alles online regelt of simpelweg behoefte heeft aan persoonlijk contact. Dat begrijpen wij. Daarom blijft het natuurlijk ook mogelijk om langs te komen in het HUIS van Roosendaal of om ons te bellen.”

Publiekscampagne MijnRoosendaal.nl

De komende 2,5 maand promoot de gemeente Roosendaal de website MijnRoosendaal.nl bij de inwoners. De publiekscampagne is zowel offline als online te zien. Onderdeel daarvan is een handige uitlegvideo, waarin wethouder Evelien van der Star de kijker stap voor stap meeneemt op het platform. Ook zijn er posters, advertenties en sociale media berichten gemaakt. Hierop zijn een aantal eigen inwoners te zien. Zij werkten enthousiast mee aan de campagne en hebben MijnRoosendaal.nl ook getest.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio