23.1 C
De Bilt

Stem geven aan verhalen: hoe cultuuronderwijs in Rotterdam écht verschil maakt

Op donderdag 13 november nodigt KCR Rotterdam het onderwijs- en cultuurveld uit voor Het levende essay in de Fruitvis, Rotterdam. Tijdens deze bijzondere avond wordt het impactonderzoek naar vier jaar Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK3) tot leven gebracht – in verhalen, cijfers én ontmoetingen. Wat doet meerjarig cultuuronderwijs écht met leerlingen, scholen en makers? Onder leiding van Abdelkader Benali ontdekken bezoekers de inzichten, ervaringen en effecten van vier jaar samenwerken aan burgerschap, plezier in taal en vakmanschap – de drie pijlers van CmK. 

Een unieke inkijk in de impact van cultuuronderwijs 

Van februari tot juli 2025 onderzocht KCR vanuit meervoudig perspectief de effecten en impact van 15 meerjarige KunstPakt-projecten binnen CmK3, gedurende 4 jaar – het Rotterdamse programma van Cultuureducatie met Kwaliteit (2021-2024). De resultaten zijn indrukwekkend: leerlingen blijken niet alleen creatiever en zelfverzekerder te worden, maar ontwikkelen ook meer veerkracht, taalgevoel en eigenaarschap. Leraren zien blijvende veranderingen in houding en gedrag, en culturele partners rapporteren een versterking van hun educatieve rol. 

“Dát cultuuronderwijs bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren weten we. Door impact te meten, weten we ook waaróm het werkt en wat ervoor nodig is.” – Leerkracht / ICC’er basisschool 3 

Van data naar verhaal: Het levende essay 

Tijdens Het levende essay worden de onderzoeksresultaten gedeeld in een afwisselend programma van reflectie, dialoog en verhalen. Naast de presentatie van het impactonderzoek kunnen bezoekers deelnemen aan drie sessies rond burgerschap, vakmanschapen plezier in taal, met bijdragen van o.a. stadsdichter Benzokarimkunstenaar Merel Smitt en verteller Sahand Sahebdivani.

Van verhalen en essay’s tot films

De avond eindigt met de film Vier jaar CmK3 en een levend essay – een voordracht waarin alle inzichten samenkomen tot één verhaal over cultuuronderwijs in Rotterdam. 

Waarom dit ertoe doet 

Dit onderzoek laat zien dat impact niet alleen draait om cijfers, maar om duurzame verschuivingen in hoe leerlingen kijken, denken en handelen.  KCR ontwikkelde hiervoor een praktijkgericht impactmodel, gebaseerd op interviews, documentanalyse en data. De resultaten zijn vertaald naar bruikbare indicatoren die scholen en culturele partners helpen om kwaliteit en kansengelijkheid verder te versterken in de volgende fase: CmK4 (2025–2028). In een tijd van druk op het onderwijs en bezuinigingen in de cultuursector is dit onderzoek een wake-up call: cultuuronderwijs is geen luxe, maar een voorwaarde voor gelijke kansen en brede ontwikkeling. 

“Juist als het gaat om een complexe vraag: de impact van cultuuronderwijs op de levens van leerlingen en studenten in een superdiverse stad is een kwalitatieve en responsieve benadering essentieel. 

Cultuurbeleid en pedagogische interventies kunnen voor verschillende bij het onderwijs betrokken groepen, docenten, leerlingen en ouders uiteenlopende en soms zelfs conflicterende waarden en betekenissen hebben. 

Responsieve evaluatie gaat in op de context en brengt verschillende perspectieven van de betrokkenen bij elkaar door het verzamelen van verhalen. Zo kom je tot een meervoudig perspectief en ontstaat er een rijk beeld van de werkelijkheid die betekenis geeft aan ons werk. Wij zien het als KCR als onze taak de rijkdom van verhalen te vertalen in een levende dialoog. Deze publicatie is daar hopelijk een aanzet voor.” -Liesbeth Levy – Directeur / Bestuurder KCR 

Praktische informatie 

Donderdag 13 november 2025 
19:00 – 22:00 uur (inloop vanaf 19:00) 
De Fruitvis, Rotterdam 

Meer informatie: Hetlevende essay – KCR | Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio