Rotterdam – ProRail is op Rotterdam Centraal klaar voor de komst van de Eurostar. Op woensdag 4 april gaat de supersnelle trein naar Londen voor het eerst officieel rijden. Het verbrede perron voor de internationale trein is maandag 26 maart opgeleverd.
Eurostar
De aanpassing van het perron op Rotterdam Centraal is een enorme klus geweest. ProRail en VolkerRail werkten negen weken lang 24 uur per dag aan de komst van de trein, die van Amsterdam via Rotterdam en Brussel naar Londen gaat rijden. De voorzieningen op perron 15 B op Amsterdam Centraal zijn overigens ook op tijd gereed.
Werkzaamheden
In Rotterdam moesten we perron 1 over de volle lengte 4 meter breder maken en betegelden we een oppervlakte van 3000 vierkante meter. We hebben spoor 1 verwijderd en spoor 2 langs het nieuwe perron gelegd. Hiervoor moesten we wissels, ballast, en sporen weghalen en kabels en leidingen verleggen. Ondertussen bleven de treinen rijden en mochten reizigers zo min mogelijk overlast hebben van de werkzaamheden.
Monsterklus
Ook voorafgaand aan de bouw is al een monsterklus verricht. Normaal gesproken zit er zeker twee jaar tussen de eerste ontwerpen en de daadwerkelijke oplevering van het werk. Door vanaf het begin intensief samen te werken hebben we dat met VolkerRail, Arcadis en Siemens in Rotterdam in één jaar voor elkaar gekregen.
ProRail wenst Eurostar en NS Internationaal veel succes en plezier tijdens de eerste officiële rit op woensdag 4 april.