23.1 C
De Bilt

Investering in verplaatsing spooremplacement IJsselmonde door Rijk, gemeente en Havenbedrijf

Rotterdam ontvangt een bijdrage van € 158 miljoen van het rijk voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Gemeente en Havenbedrijf investeren samen 169 miljoen. Daarmee verdwijnt een groot spoorcomplex midden in de stad en komt ruimte vrij voor woningbouw, een nieuw station en de uitbreiding van het Varkenoordsepark. Een belangrijke stap voor de verdere ontwikkeling van Rotterdam-Zuid.

Belangrijke stap voor woningbouw, bereikbaarheid en leefkwaliteit in Rotterdam-Zuid

Het emplacement, gelegen tussen het Stadionviaduct en het Varkenoordseviaduct, maakt plaats voor onder meer het nieuwe station Rotterdam Stadionpark, woningen aan de Varkenoordseparkzijde en nieuwe verbindingen tussen Hillesluis en de Maasoever.

Wethouder Chantal Zeegers (o.a. Bouwen en Wonen): “Zo’n emplacement, met opstelsporen midden in een woonwijk, past niet meer in een moderne stad. Door het te verplaatsen, maken we ruimte voor nieuwe woningen, groen en verbindingen tussen wijken.”

Ook wethouder Tim Versnel (o.a. Stadsbrug) is blij met deze ontwikkeling: “We nemen letterlijk een barrière weg: bewoners kunnen straks makkelijker van de ene kant van Zuid naar de andere. Het nieuwe station, tramlijn en de brug zorgen ervoor dat zij sneller bij werk, onderwijs en voorzieningen zijn.”

Nieuwe fase voor stedelijke ontwikkeling(en)

Met de verplaatsing van het emplacement ontstaat er letterlijk ruimte voor nieuwe stedelijke ontwikkelingen. Stadionpark, als onderdeel van de Oostflankontwikkeling tussen Alexander en Zuidplein, is met ruim 10.000 nieuwe woningen, sportvoorzieningen en veel groen de grootste ontwikkeling op Zuid. In de Oostflank zet Rotterdam met partners de komende jaren in op de bouw van circa 30.000 nieuwe woningen, met bijbehorende nieuwe voorzieningen en banen.

De gebiedsontwikkeling draagt daarnaast nadrukkelijk bij aan de kwaliteit van het nieuwe station Rotterdam Stadionpark. Samen met de nieuwe Stadsbrug en de hoogwaardige tramverbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidplein, wordt dit station de nieuwe OV-knoop die Zuid beter verbindt met de rest van de stad en regio. Door het verwijderen van het spooremplacement ontstaat er ruimte om een beter station te maken, met kortere overstap en betere verbindingen naar de omgeving. Er ontstaat ruimte voor een kortere fiets- en wandelroute over het spoor en het station Rotterdam Stadionpark wordt aan beide zijden toegankelijk, zowel voor nieuwe wijken als bestaande buurten als Hillesluis.

Verplaatsing spoorcapaciteit naar Maasvlakte 2

Het spooremplacement wordt verplaatst naar de Maasvlakte, waar op dit moment het Emplacement Maasvlakte Zuid aangelegd wordt. Het project is een samenwerking tussen het Rijk (ministeries van IenW en VRO), Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente Rotterdam en ProRail. Tot 2040 staan diverse infrastructurele projecten gepland om de bereikbaarheid per spoor van de Maasvlakte te vergroten.

Deze projecten voert het Havenbedrijf gefaseerd uit in samenwerking met ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De totale ontwikkeling bestaat naast de aanleg van het nieuwe spooremplacement van vier bundels van elk zes sporen, ook uit de elektrificatie van de distri-driehoek en de buitencontour, het aanpassen van de C2-bocht en de realisatie van twee doorrijdsporen.

Berte Simons, COO Havenbedrijf Rotterdam

“We zijn verheugd dat we op de Maasvlakte ruimte kunnen bieden voor de verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde. Hiervoor zullen we als Havenbedrijf de tweede spoorbundel versneld gaan realiseren. De aanleg van het emplacement past in het streven van het Havenbedrijf om het spoorgoederenvervoer, als duurzame modaliteit te stimuleren.”

Over het emplacement

Het emplacement in IJsselmonde werd ruim een eeuw geleden aangelegd voor havenlogistiek. Nu de havenactiviteiten zijn opgeschoven richting Botlek en Maasvlakte, ligt het terrein midden in een woongebied dat volop in ontwikkeling is. De verplaatsing verbetert de leefkwaliteit, vermindert geluid en veiligheidscontouren en maakt woningbouw mogelijk in en rond Hillesluis, Stadionpark en Rotterdams Tij.

MIRT-project Stadsbrug en OV

Station Rotterdam Stadionpark is onderdeel van het MIRT (meerjarenprogramma infrastructuur, ruimte en transport)-project Stadsbrug en OV. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijk Ordening, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en gemeente Rotterdam zijn gezamenlijk opdrachtgever voor de nieuwe stadsbrug met de hoogwaardige tramverbinding en het station Rotterdam Stadionpark.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio