De gemeente Rotterdam voegt opnieuw een elektrische veegmachine toe aan haar wagenpark, de eRavo. Het is de eerste elektrische variant van de grotere type veegmachines die de gemeente inzet. Dit voertuig veegt vooral de grote pleinen en doorgaande wegen.
Het voertuig onderscheidt zich van kleinere formaten door een extra, derde borstel. ‘Deze veegmachine zorgt voor schone straten én schone lucht, want hij rijdt elektrisch en heeft geen uitstoot’, licht duurzaamheidswethouder Arno Bonte toe. De doelstelling van de gemeente is om uiterlijk 2030 alle bestaande voertuigen vervangen te hebben door uitstootvrije varianten.
Terugdringen aantal kilometers
De eRavo gaat rijden in het centrum van Rotterdam in de omgeving van de ‘s-Gravendijkwal, de straat met de slechtste luchtkwaliteit in Rotterdam. Dit is één van de twee testlocaties waar de gemeente onderzoekt hoe uitstootvrij werken zo goed mogelijk gerealiseerd kan worden. De andere testlocatie bevindt zich op Zuid, in de omgeving van Sportdorp Veranda.
De gemeente onderzoekt onder andere of alle faciliteiten die nodig zijn voor het schoonhouden van de stad in de buurt gefaciliteerd kan worden. Want niet alleen het vervangen van fossiele voertuigen in een elektrische variant is een optie om Rotterdam van schonere lucht te voorzien. Ook het terugdringen van het aantal te rijden kilometers is een manier om dat te bereiken.
Stand van zaken veegmachines
Naast de 6 elektrische veegmachines heeft de gemeente op dit moment 312 elektrische scooters en fietsen, 268 elektrische- en 151 hybride personenwagens, 44 elektrische bestelbussen, 2 hybride en 2 volledig elektrische vuilniswagens. Het gemeentelijk wagenpark bestaat uit ruim 1800 voertuigen.