De gemeentewerf aan de Kerkstraat in Nijverdal is verouderd, het gebouw dateert uit 1974. De gemeente Hellendoorn wil de mogelijkheden tot verduurzaming of verplaatsing van de gemeentewerf onderzoeken. Vooruitlopend hierop heeft het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad toegezegd om een onafhankelijk onderzoek naar toekomstige omvang van de buitendienst te doen.
Is het beter om de taken van de buitendienst in eigen beheer te hebben of om deze taken door een externe partij te laten uitvoeren? En wat zijn de voor- en nadelen hiervan, niet alleen financieel, maar ook op het gebied van service en wendbaarheid? Onderzoeksbureau Antea Group heeft haar onderzoek afgerond.
Rapport Antea Group over buitendienst
Uit het rapport van Antea Group komt naar voren dat het uitbesteden van de werkzaamheden die nu door de buitendienst worden gedaan, geen wezenlijke voordelen heeft ten opzichte van de bestaande situatie. Onder andere de flexibiliteit, serviceverlening en betrokkenheid richting Hellendoornse samenleving wordt gewaardeerd, zo blijkt uit het onderzoek. Bovendien vallen de kosten naar verwachting hoger uit.
Op basis van de uitkomsten van het rapport adviseert het college van burgemeester en wethouders de gemeenteraad om de huidige omvang en de werkzaamheden van de buitendienst te continueren.
Vervolg
Op 14 november is er een informatiesessie voor de gemeenteraad bij de gemeentewerf aan de Kerkstraat. Vervolgens behandelt de raad dit onderwerp op 21 november tijdens een debatronde. Op 28 november volgt besluitvorming in een raadsvergadering. Na besluitvorming in de gemeenteraad wordt het vraagstuk verduurzaming of nieuwbouw verder onderzocht.
Op 21 en 28 november zijn de vergaderingen bij te wonen in de raadzaal in het Huis voor Cultuur en Bestuur of live te volgen via raad.hellendoorn.nl. Voor informatie over de mogelijkheden om in te spreken kunt u contact opnemen met de griffier. Dit kan per e-mail via griffie@hellendoorn.nl of telefonisch via 0548 – 630 000.