Tilburg – In 2019 delen de gemeenten in de regio Hart van Brabant tijdens de campagne GFT, wat doe jij ermee? tips hoe je makkelijker je GFT kan scheiden en afval kan voorkomen. Nog te veel etensresten, groente- en fruitresten zitten namelijk in het restafval. Dat is jammer, want dit zijn waardevolle grondstoffen. Daarom starten de gemeenten de campagne ‘GFT, wat doe jij ermee?’, bedoeld om praktische handvatten te bieden om GFT te scheiden, afval te voorkomen en inwoners op te roepen hun tips te delen.
Voedselverspilling terugdringen en GFT apart houden
Zo’n dertien procent van ons eten verdwijnt jaarlijks ongebruikt in de restafvalcontainer. Dat is ruim veertig kilo voedsel per persoon per jaar. Alle huishoudens samen verspillen daarmee in Nederland 700 miljoen kilo goed voedsel. De oorzaken van voedselverspilling zijn verschillend: te veel ingekocht, te lang bewaard, te veel gekookt of gewoon niet lekker. Uit analyses blijkt dat huishoudens niet alleen ongebruikt voedsel weggooien in de restafvalcontainer, maar ook schillen, stronken, kaasresten, eierschalen, koffiedik, theeresten en vlees- en visresten. Groente- en fruitafval dat dus niet terecht komt in de GFT-container, maar via de restafvalcontainer in de verbrandingsoven. Dit terwijl van GFT juist biogas en compost kan worden gemaakt.
Regionale aanpak
De gemeenten Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk vormen samen Regio Hart van Brabant. Binnen de regio wordt op drie domeinen samengewerkt, wanneer dat efficiënter en effectiever is dan per gemeente individueel op te trekken. De regiogemeenten vinden het belangrijk om de totale hoeveelheid afval terug te dringen en meer te gaan recyclen. Door samen op dezelfde momenten in 2019 over het scheiden van GFT-afval en voedselverspilling te berichten, vergroten de gemeenten hun communicatiekracht.
Maak het makkelijker
Regio Hart van Brabant is niet de eerste regio die een communicatiecampagne start over het scheiden van afval. Het is een uitdaging om inwoners hiertoe aan te zetten. Daarom focust de campagne in eerste instantie juist niet op bewustwording en het belang voor het milieu, maar op het feitelijk gedrag dat mensen vertonen. De meeste mensen willen geen voedsel verspillen en willen ook best afval scheiden. Toch belandt nog veel GFT en ongebruikt voedsel in het restafval.
De campagne ‘GFT, wat doe jij ermee’ gaat daarom uit van het concept ‘gemak’: Hoe kunnen we het de inwoners zo makkelijk mogelijk maken om geen voedsel te verspillen en GFT goed te laten scheiden? De campagne bestaat uit praktische tips om het scheiden makkelijker te maken en verspilling tegen te gaan. De tips verschijnen op de bestaande communicatiekanalen van iedere gemeente in de vorm van lifehacks; een trend op social media van doe-het-zelfoplossingen die het leven net wat gemakkelijker maken. Daarbij roepen de gemeenten de inwoners op om hún tips ook te delen. Zo wordt de boodschap nog eens versterkt.