De stoomtreinen die iedere dag op een route van zo’n drieënhalve kilometer passagiers vervoeren door de Efteling, worden in de toekomst elektrisch aangedreven. Sinds de komst van de eerste stoomlocomotief Aagje, 55 jaar geleden, rijden de treinen op steenkool. De Efteling wil klimaatneutraal zijn in 2030 en zelfs klimaatpositief in 2032. Om deze ambitie waar te maken is het noodzakelijk om de treinen duurzamer te maken. De Efteling zal de huidige stoomlocomotieven dan ook stapsgewijs elektrificeren.
De eerste zal tijdens de komende Winter Efteling worden geïntroduceerd. Het uiterlijk van de treinen blijft behouden, enkel de aandrijving wordt aangepast. Om de nostalgische ervaring van een ritje in de stoomtrein zoveel mogelijk te benaderen zullen showeffecten worden toegevoegd. Zo blijft de Efteling Stoomtrein Maatschappij gewoon de Efteling Stoomtrein Maatschappij.
Huidige beleving behouden
Bij het vernieuwde ontwerp wordt de nostalgische sfeer en daarmee de huidige beleving zoveel mogelijk behouden. Dat was een belangrijk uitgangspunt in de opdracht voor de leverancier en smalspoor-specialist Alan Keef Ltd uit Herefordshire, Verenigd Koningkrijk. “We kijken er enorm naar uit om onze jarenlange ervaring en passie in te zetten voor dit prachtige project bij de Efteling”, vertelt Patrick Keef, Managing Director in dit familiebedrijf.
“Het is echt een bijzondere opdracht, waarbij we onze ruime ervaring in het elektrificeren van treinen goed kunnen inzetten. Uiteraard doen we dit met oog voor het unieke karakter van de stoomtreinen. We zorgen ervoor dat alle onderdelen blijven behouden ten behoeve van de historische waarde.” Alan Keef Ltd is geen onbekende voor de Efteling. In 1991 bouwde deze Britse leverancier de vierde en laatste locomotief voor de Efteling Stoomtrein Maatschappij, Trijntje. Het familiebedrijf is een autoriteit op gebied van smalspoor en vierde recent haar 50-jarig bestaan.
Over de Efteling Stoomtrein Maatschappij
De Efteling Stoomtrein Maatschappij is in 1969 opgericht. Onder deze maatschappij vallen alle stoomlocomotieven, stations, perrons en trajecten in de Efteling. In de jaren ’60 wil de Efteling graag een treintje in het park, om bezoekers van de ingang naar het zwembad en terug te vervoeren. De stoomlocomotief Aagje, van de Arnhemse steenfabriek IJsseloord, met 60 cm spoorbreedte is precies geschikt. De locomotief wordt zorgvuldig verfraaid met extra koperwerk en de wagons worden door de Efteling zelf gebouwd, naar de ontwerpen van Anton Pieck.
Hij tekent ook de (twee) stations op het toenmalige traject van 1800 meter. Vanaf 1984 is het spoor doorgetrokken tot een rondrit. Het complete stoomtreintraject telt sindsdien drieënhalve kilometer. Vier locomotieven hebben bezoekers vervoerd door de Efteling: Aagje (1911), Moortje (1907), Neefje (1914) en Trijntje (1991). Neefje ging in 2001 met pensioen en staat sindsdien als foto-object op de Sint Nicolaasplaets tegenover Station Marerijk.