Doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking kunnen vanaf 1 augustus makkelijker in contact komen met de gemeente Enschede. Op enschede.nl is Teletolk ingevoerd. Dit is een gebarentolk die via videoverbinding geschreven tekst of gebarentaal van de klant vertaalt in spraak naar een medewerker van de gemeente. Ook ligt er bij de publieksbalie een zogenaamde communicatiepost. Dit is een apparaat dat de stem van de baliemedewerker afspeelt in het hoortoestel of hoofdtelefoon van de bezoeker.
Wethouder Publieksdienstverlening Marc Teutelink: “We willen dat iedereen laagdrempelig contact kan hebben met onze gemeente. De invoering van Teletolk en de communicatiepost draagt daar aan bij. Ik dank de toegankelijkheidscommissie voor hun inzichten en de belangenbehartiging van hun achterban”. De toegankelijkheidscommissie is ook blij met de invoering van Teletolk en de loket communicatiepost: “Elke samenwerking begint met het maken van contact!”.
Knop op de website van Enschede
Op enschede.nl/contact staat de knop Teletolk. Daar zit via een videoverbinding een echt persoon klaar die gebarentaal kan of schrijftolk is. Vervolgens belt Teletolk met een veilige verbinding naar de gemeente. Het gesprek komt op de normale manier binnen bij het Klantcontactcentrum van de gemeente.
Communicatiepost bij de publieksbalie
Slechthorenden kunnen terecht bij een publieksbalie waar de communicatiepost staat. De communicatiepost past op ieders hoortoestel of hoofdtelefoon.
Samen met Losser de eerste Twentse gemeenten
Gemeente Enschede is samen met gemeente Losser de eerste Twente gemeente die deze voorzieningen aanbiedt. Bezoekers zien aan stickers op de hoofdingang van het stadskantoor dat er een communicatiepost aanwezig is.