Automatisch een boete bij teveel herrie in het verkeer met een geluidsflitspaal? De gemeente Enschede ontvangt dagelijks klachten over geluidsoverlast van scooters, motoren en auto’s. Vooral binnen de singels, waar veel verkeer rijdt en het geluid weerkaatst, is geluidsoverlast het grootst. Handhaven op overtredingen is erg lastig en tijdrovend. De politie moet de herrieschopper namelijk op heterdaad betrappen en het voertuig laten onderzoeken. Om overtreders structureel aan te pakken zijn dus andere maatregelen nodig. Studenten Werktuigbouwkunde van de Universiteit Twente onderzoeken daarom in opdracht van de gemeente de mogelijkheden voor een geluidsflitspaal.
Vandaag testen ze aan de Windmolenweg hun apparatuur en algoritmen. Wethouder Leefomgeving en Mobiliteit Marc Teutelink: “Ik ben er trots op dat we meldingen van geluidsoverlast zo serieus nemen, en out of the box naar oplossingen zoeken. Het past bij Enschede om met technologie, innovatie én lef zo’n praktisch probleem aan te pakken. We maken dankbaar gebruik van de kennis van deze studenten om onze stad nog veiliger en leefbaarder te maken”.
Eerste stap: geluid lokaliseren
Het is voor een apparaat erg moeilijk om met 100% zekerheid het overlastgevende voertuig te bepalen. Vooral in drukke straten beïnvloedt omgevingsgeluid de meetgegevens. Daarom onderzoeken de studenten vandaag of hun apparatuur en algoritmen werken op een rechte weg zonder veel omgevingsgeluid. Als dat werkt vervolgen ze op een later moment hun onderzoek aan een straat met meer omgevingsgeluid. Professor Ysbrand Wijnant: “Dit is een mooi voorbeeld van samenwerking waarin een maatschappelijk probleem, het beschikbaar stellen en toepassen van hoogwaardige techniek en het opleiden van studenten hand in hand gaan. Fijn dat de gemeente de universiteit en de studenten ondersteunt in dit onderzoek”.
Tussenoplossing bij geluidsflitspaal: smiley
De ontwikkeling van een geluidsflitspaal duurt lang. Er is nog juridisch onderzoek nodig. Om toch iets te kunnen doen onderzoeken studenten Psychologie van de UT een tussenoplossing. Namelijk een geluidssmiley. Zo’n smiley bestaat al om weggebruikers feedback te geven op hun snelheid. Met de technologie van de studenten Werktuigbouwkunde kan ook een feedbacksysteem voor geluid ontwikkeld worden. De Psychologiestudenten bedenken hiervoor een passend systeem.
Onderzoek naar juridische grondslag
Gemeenten Amsterdam en Rotterdam onderzoeken momenteel de juridische voorwaarden voor een geluidsflitspaal. De paal verwerkt namelijk privacygevoelige informatie, zoals kentekens, foto’s van het voertuig en meetgegevens. Ook moet je zeker weten dat het ‘geflitste’ voertuig de veroorzaker van het lawaai is.