De binnenstad van Hengelo is autovrij. Op te veel plekken kunnen auto’s momenteel nog de binnenstad inrijden en handhaving hierop is lastig. Hanneke Steen, wethouder Mobiliteit: ‘Verkeersveiligheid is een belangrijk thema in Hengelo. In ons vernieuwd centrum moeten voetgangers dan ook op een veilige en prettige manier kunnen winkelen en verblijven. Auto’s, scooters en speed-pedelecs, passen daar niet bij.’ Daarom wordt de manier van handhaving aangepast.
Er komen elf toegangen naar de binnenstad waarbij camera’s de voertuigen controleren die de binnenstad inrijden. Om dit te realiseren heeft het college nieuwe regels vastgesteld voor het verkeer in het gebied. In de loop van 2025 moet het nieuwe systeem werken.
Aantrekkelijke binnenstad
Er wordt hard gewerkt aan een aantrekkelijke binnenstad, met minder leegstand en meer bezoekers. Gekozen is om het kernwinkelgebied compacter te maken en in de schil wordt meer gewoond. Deze veranderingen betekenen ook dat het autovrije gebied kleiner kan worden.
Venstertijden
In onze binnenstad geldt een venstertijd van 07.00 uur tot 12.00 uur. Dat is de tijd waarbinnen laden en lossen is toegestaan. Deze venstertijden blijven van kracht. Tijdens de informatiebijeenkomst op 19 september 2023 voor ontheffinghouders, ondernemers en bewoners in het centrum en bij diverse andere overleggen met partners is voorgelegd of de eindtijd van 12.00 naar 11.00 uur teruggebracht kan worden. Hieruit kwam naar voren dat hier weinig tot geen draagvlak voor is.
Geen scooters en speed-pedelecs
Met het instellen van een voetgangerszone is fietsen toegestaan. Scooters en speed-pedelecs mogen niet meer door de voetgangerszone rijden. Zij vallen onder de categorie snor- en bromfietsers met een geel of blauw kenteken. De camera’s bij de elf toegangen controleren dus ook op snor- en bromfietsers.
Invoering eerste helft 2025
Het nieuwe systeem van toezicht met camera’s wordt in de eerste helft van 2025 ingevoerd. Daarnaast wordt het autovrije gebied kleiner en komen minder ‘open’ toegangen naar de binnenstad dan nu het geval is. Er komt dus een controlesysteem met camera’s bij de toegangen waar het gemotoriseerd verkeer het winkelgebied in- en uitrijdt. Paaltjes, de bekende ‘Hengeloërtjes’, sluiten een aantal toegangen definitief af. De plannen en bijbehorende techniek worden momenteel verder uitgewerkt. In het najaar volgt meer informatie over de uitvoering.