Overlast? Vernielingen? Drugsgebruik? Vanaf nu kunnen horecazaken in de gemeente Hellendoorn samen een persoon weigeren die bekend staat als overlastgever. Horecaondernemers, politie en gemeente hebben de handen ineengeslagen om dit mogelijk te maken.
Horecabedrijven hebben geregeld last van lastige of vervelende gasten. Soms gaat dit zelfs zo ver, dat er schade ontstaat. Om ervoor te zorgen dat iedereen veilig en met plezier uit kan gaan, is nu de zogenoemde collectieve horecaontzegging (CHO) ingevoerd.
Meer horecazaken
Burgemeester Jorrit Eijbersen legt uit dat dit een manier is om overlastgevers te weren. Hij hoopt dat zoveel mogelijk horecazaken meedoen.
“Als iemand zich slecht gedraagt in een café of restaurant, kan diegene geweigerd worden in alle andere zaken die meedoen aan de CHO”, zegt Eijbersen. ,,Als zo iemand toch probeert binnen te komen, kan de politie ingrijpen. Dit helpt ons om ongewenst gedrag te verminderen en zorgt voor een veilige en gezellige uitgaansplek.”
De CHO bestaat al in verschillende andere gemeenten en is geïnitieerd door Koninklijke Horeca Nederland. In de gemeente Hellendoorn doen nu zestien zaken mee.
Huisvredebreuk
Eijbersen: ,,Als iemand met een ontzegging toch een zaak binnengaat en vervolgens niet wil vertrekken, dan is dat huisvredebreuk.” Bij de deur van de deelnemende horecazaken is een CHO-sticker te zien. Hiermee laten ze zien dat ze meedoen aan de collectieve horecaontzegging.