Hellendoorn – Van kwaad tot erger: zo gaat het vaak met geldzorgen. Om te voorkomen dat jongeren met geldzorgen dieper in de problemen raken, is de gemeente Hellendoorn een pilot begonnen. Met als belangrijkste doel: erger voorkomen.
WhatsApp, mailen, bellen, huisbezoeken: jongeren tussen de 18 en 27 jaar met geldzorgen kunnen de komende tijd op verschillende manieren actief door de gemeente worden benaderd. Om vanuit persoonlijk contact te komen tot oplossingen.
Vastlopen door geldzorgen
“We willen als gemeente niet wachten tot problemen groter worden”, zegt wethouder Lia de Waard-Oudesluijs. ,,Door jongeren al vroeg te benaderen, kunnen we voorkomen dat ze vastlopen en hen helpen om verder te kijken. Het gaat er vooral om dat ze weten dat hulp mogelijk is.”
Veel signalen over geldzorgen komen bij de gemeente binnen bij het team Vroeg Eropaf. De gemeente werkt samen met onder andere energiebedrijven, zorgverzekeraars en woningverhuurders. Bij betalingsachterstanden krijgt de gemeente een melding.
De Waard-Oudesluijs: ,,Dit wordt ook wel vroegsignalering genoemd. Tijdens die gesprekken gaat het niet alleen over geld. Zo wordt er samen gekeken welke stappen passend zijn, of dat nu schuldhulp is, begeleiding richting werk of ondersteuning op het gebied van gezondheid.”
Proef
De werkwijze is een pilot, een soort proefproject, die mede mogelijk gemaakt door het Leefkrachtbudget van Menzis. Menzis is de collectieve zorgverzekeraar in de gemeente Hellendoorn voor inwoners met een laag inkomen. De pilot loopt tot eind dit jaar. Daarna vindt een evaluatie plaats van de werkwijze.
Inwoners met vragen over geldzorgen kunnen terecht bij Fleur en Caroline. Zij treden samen op als vraagbaak op het gebied van inkomensondersteuning en zijn te bereiken via inkomensondersteuning@hellendoorn.nl of via 06-41535174.