Twente Board is blij met de toezegging van het Rijk van 30 miljoen euro voor de treinverbinding Zwolle-Twente-Münster. Dit is van doorslaggevende betekenis voor het voortbestaan van deze spoorverbinding met onze Oosterburen. En dat is hard nodig, want alleen al tussen Enschede en Münster reizen dagelijks ruim tienduizend mensen op en neer.
Twente Board
Op dit moment rijden er nog dieseltreinen tussen Enschede en Duitsland. Aan Duitse zijde wil men in 2028 de dieseltreinen vervangen door elektrische treinen. Als Nederland deze ontwikkeling niet volgt, stopt in 2028 de treindienst. “We zien deze toekenning als een kroon op ons werk. We hebben hier samen met de Provincie Overijssel, Euregio en Regio Zwolle lang voor geknokt”, zegt Victor-Jan Leurs van Twente Board.
Rechtstreekse verbinding schept mogelijkheden
Deze rechtstreekse verbinding is meer dan het dichten van een kloof, het schept ook op sociaaleconomisch niveau nieuwe mogelijkheden voor de regio. “Denk alleen al aan de vereenvoudigde uitwisseling van vakkrachten in de grensregio”, zegt Leurs. “Met ongeveer 40.000 vacatures en nog eens 18% van het personeelsbestand dat in de komende tien jaar met pensioen gaat, versterkt dat de synergie. Daarnaast wordt er veel samengewerkt tussen de UT en universiteit Münster.”
Opdracht aan ProRail
ProRail krijgt nu opdracht om elektrificatie van het spoor tussen Enschede en Gronau te verkennen. In de verkenning onderzoekt ProRail ook welke maatregelen nodig zijn voor doorkoppelen van sporen. Dan kunnen in de toekomst de stootblokken op station Enschede weggehaald worden zodat een binnenkomende Duitse trein door kan rijden naar Hengelo en verder. Het Rijk reserveert maximaal 30 miljoen euro om mee te betalen aan de elektrificatie. Naast deze 30 miljoen zijn veel meer financiele toezeggingen gedaan. Zo krijgt Hengelo 15 miljoen voor het verbeteren van de bereikbaarheid van Hart van Zuid en de binnenstad, zodat de woningbouw versneld kan worden opgepakt. Enschede en Almelo hebben hiervoor eerder dit jaar al afspraken met het Rijk gemaakt.
Hanneke Steen, wethouder gemeente Hengelo en bestuurlijk trekker Bereikbaarheid Twente: “Wij zijn heel blij met deze afspraken met het rijk en de andere partners. Samen met wat we eerder dit jaar al hebben gekregen voor bijvoorbeeld de N36 kunnen we flinke stappen maken in het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in en naar Twente”.*Deze financiele toezeggingen staan vermeld in de brief die vandaag verstuurd is aan de Tweede Kamer over het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). In het jaarlijkse overleg worden plannen gemaakt voor de toekomst van bereikbaarheid, water en ruimte in de regio.