16 C
De Bilt

Update waarschuwingssystemen busbanen Hengelo-Noord

Sinds de introductie van de nieuwe elektrische bussen van Arriva werkt de aansturing van de waarschuwingssystemen bij de oversteekplaatsen van busbanen in Hengelo niet goed. Inmiddels werken de KAR-systemen (Korte Afstands Radiofrequentie) in de bussen weer.

In Hengelo blijft het systeem nog even uit

In Hengelo laten we de knipperlichten en bellen bij de oversteken nog even uit. In februari 2024 starten we namelijk met het aanleggen van signaleringslussen in het wegdek én verkeerslichten voor de bussen (daarmee kan de bus in dit geval ook een rood licht krijgen als dat nodig is). Daarnaast vervangen we de verkeersregelautomaten, bellen en waarschuwingslampen. Deze werkzaamheden stonden al in de planning. Om niet voor steeds veranderende situaties te zorgen, laten we de situatie nu nog even zoals deze is.

Nieuwe waarschuwingsinstallatie betrouwbaarder

De complete nieuwe installatie is dan in combinatie met de systemen in de bussen nog betrouwbaarder (ook als er andere voertuigen over de busbaan rijden, denk aan hulpdiensten of onderhoudsvoertuigen).

Totdat de lussen zijn aangelegd, blijft de maximale snelheid op de busbaan 30 kilometer per uur en blijven de waarschuwingssystemen uitgeschakeld.

Planning

  • Op 5 februari start de vervanging van de eerste automaat. De vervanging per automaat duurt twee weken (inclusief graafwerkzaamheden). Als de lussen zijn aangelegd en de automaten zijn vervangen, dan testen we het systeem en kunnen automobilisten en fietsers weer vertrouwen op de waarschuwingssystemen.
  • De 17 waarschuwingsinstallaties bestaan uit 4 automaten; elke automaat stuurt dus 4 of 5 installaties aan.
  • Als alles volgens planning verloopt, wordt in de 1e week februari begonnen met de vervanging en is dit eind maart afgerond voor de laatste installaties. Uiteraard onder voorbehoud.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio