Hoe betrek je jongeren bij de Toekomstvisie van jouw gemeente? Gemeente Meierijstad lanceert vandaag Swipocratie. Van 1 t/m 23 november kunnen alle jongeren uit Meierijstad via swipen aangeven hoe ze over dilemma’s denken en waar ze hun voorkeur aan geven.
Bijvoorbeeld als het gaat om vrije tijd, wonen, vervoer, werk, landschap. Kortom thema’s die bepalen hoe Meierijstad zich wil ontwikkelen.
Nieuw participatie-instrument
In de zomer van 2023 ging Meierijstad aan de slag om een Toekomstvisie 2040 te maken. Op allerlei manieren konden inwoners, belangenorganisaties, bedrijven en samenwerkingspartners hun input leveren; zowel online als offline. Velen hebben gebruik gemaakt van die participatiemogelijkheden. Inmiddels heeft de gemeenteraad 2 hoofdscenario’s vastgesteld. Daarbij tekenen zich belangrijke en heel concrete dilemma’s af.
Swipocratie van Meierijstad
Participatie-wethouder Rik Compagne: “Er is in dit soort trajecten doorgaans een kleine groep inwoners die we vaak horen en een grote groep die we weinig horen en wellicht ook minder goed bereiken. De betrokkenheid van jongeren bij gemeentelijke vraagstukken is gering. Tegelijk gaat het bij de Toekomstvisie over de koers van Meierijstad voor hún toekomstige woon-, werk- en leefomgeving. En daar valt wat in te kiezen.”
Alle reden voor de gemeente om in dit traject extra in te zetten op deze doelgroep. In de nieuwe participatienota ‘Bouwen aan Burgerschap’ staat dat Meierijstad gaat experimenteren met nieuwe instrumenten om deze groep beter te bereiken en te betrekken. Swipocratie is zijn nieuwe vorm.
Aansluiten bij de belevingswereld
Het leven van jongeren speelt zich voor een deel af op hun mobiele telefoon; daar hebben ze ook contact met elkaar, maken ze afspraken, luisteren ze muziek, zetten of volgen ze trends en nemen ze het nieuws tot zich. Swipocratie sluit daar bij aan, want het zoekt de jongeren op waar ze toch al zijn: op hun telefoon of tablet.
Het is een webbased app die je niet hoeft te installeren, laagdrempelig, aantrekkelijk vormgegeven en heel visueel. In een paar minuten tijd swipe je door zo’n 35 onderwerpen. De gemeente richt zich met de campagne op jongeren van 12 t/m 26 jaar.