De Ronde Venen – Hoe werkt het gemeentehuis? Welke taken en verantwoordelijkheden heeft een wethouder? Hoe is de gemeenteraad opgebouwd? En wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen een gemeente en het bedrijfsleven? Leerlingen van het VeenLanden College die het programma International Business College (IBC) volgen brachten een werkbezoek aan het gemeentehuis. Wethouder Maarten van der Greft heeft hen ontvangen, rondgeleid én uitgedaagd voor een debat in de raadzaal.
In het International Business College volgen de leerlingen vier dagen in de week het reguliere programma; de vijfde dag staat in het teken van ondernemen. De leerlingen starten een eigen bedrijf, volgen gastlessen en leggen werkbezoeken af.
Kijkje achter de schermen
Wethouder Maarten van der Greft, voormalig docent van het VeenLanden College, verwelkomt de leerlingen op het gemeentehuis en neemt hen mee naar de raadzaal. “Wie van jullie is al eens in deze zaal geweest?”, vraagt hij. Geen enkele leerling steekt de hand op. Voor hen is alles nieuw. Ook tijdens de rondleiding kijken ze hun ogen uit. Ze bekijken nieuwsgierig de werkkamer van de burgemeester en verbazen zich over de grootte van het gebouw. “Ik ben slechts één keer eerder in dit gebouw geweest en dat was om mijn rijbewijs op te halen’’, stelt een van de leerlingen. ,,Ik had nooit verwacht dat het zó groot zou zijn.’’
Gemeentehuis
Als de wethouder aan de leerlingen vraagt hoeveel mensen werkzaam zijn in het gemeentehuis, wordt heel voorzichtig gegokt. 100? 120? “Het juiste antwoord is rond de 300 medewerkers’’, stelt de wethouder. “En, hoeveel bedraagt de totale begroting van de gemeente?” Een half miljoen? 2 miljoen? “Het juiste antwoord is: rond de 110 miljoen.’’ Alle monden vallen open. Ook daar kunnen de leerlingen zich nauwelijks een voorstelling van maken.
Tot slot volgt een debat. De leerlingen mogen plaatsnemen op de stoelen van de raadsleden en hun mening delen over de nieuwe winkeltijdenverordening. Mogen de winkels langer open op zondag? Of vinden ze van niet? Het valt niet mee om ten overstaande van de hele groep een mening te delen en te onderbouwen met krachtige argumenten; een goede oefening.
Aan het eind van de middag kijken de leerlingen terug op een interessant werkbezoek. Ook docent Patrick Fränzel is enthousiast. “Vandaag kregen we letterlijk een kijkje achter de schermen van het gemeentehuis’’, zegt hij. “Met deze werkbezoeken komen we op plekken waar je als inwoner nooit komt. Bovendien worden leerlingen actief uitgenodigd om vragen te stellen en hun kennis te vergroten. Op zo’n dag als vandaag leren we niet uit de boeken, maar zien we de praktijk; dat maakt dit soort bezoeken heel waardevol.’’