Vanaf 28 februari 2024 kunnen inwoners die zich niet gehoord of gezien voelen door de gemeente terecht bij De Luistertafel. Via www.derondevenen.nl/deluistertafel geven inwoners aan wat hen dwarszit en waar zij het gevoel hebben niet voldoende te worden geholpen. Daarnaast kunnen inwoners laten weten hoe zij graag zien dat dit probleem wordt opgelost. De gemeente gaat hier vervolgens mee aan de slag en zorgt dat de inwoner op de juiste manier geholpen wordt. Woensdag 28 februari is De Luistertafel met daarbij de fysieke ruimte in het gemeentehuis feestelijk geopend.
Wethouder Maarten Van der Greft (Inwonerparticipatie) benadrukt: ”De Luistertafel is geboren uit onze wens om een betrokken gemeente te zijn. In het coalitieakkoord ‘In het hart’ is opgenomen dat er een (online) loket zou komen voor inwoners die zich niet gehoord voelen, of niet weten waar ze hun vraag beantwoord krijgen. Deze fysieke plek is er nu, in de vorm van De Luistertafel. Wij willen een lokale overheid zijn die luistert en hier ook naar handelt vanuit vertrouwen en openheid. De Luistertafel draagt concreet bij aan het echt luisteren en samenwerken met inwoners.”
Doel van De Luistertafel
Vragen van inwoners en ondernemers worden snel en oplossingsgericht beantwoord, maar soms gaat dat mis. Het komt wel eens voor dat inwoners worden doorverwezen zonder antwoord te krijgen op hun vraag, of ze hebben het gevoel dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd. De Luistertafel is de plek om het te bespreken. Het hoofddoel is dat inwoners zich gehoord en gezien voelen, daarbij ontvangen inwoners snel een duidelijke reactie van de gemeente. Samen zetten wij ons in zodat onze inwoners zich begrepen en gezien voelen. Soms is een oplossing binnen de gemeentelijke mogelijkheden niet mogelijk. In die situaties is doorverwijzing naar relevante externe hulp mogelijk.
Meer informatie of het delen van een probleem?
Voor meer informatie, of om een probleem te delen, kunnen inwoners en ondernemers terecht op www.derondevenen.nl/deluistertafel. Na het invullen van het formulier ontvangen inwoners binnen twee dagen ontvangen een reactie van de gemeente De Ronde Venen. Dan wordt er een afspraak gemaakt en gekeken naar een goede oplossing.