Op woensdag 1 november begint officieel het gladheidseizoen en deze loopt door tot 1 april. Niemand kan met zekerheid voorspellen met wat voor winter we dit jaar te maken krijgen. Een zachte en natte of juist een extreem koude winter? De afgelopen periode is al het materieel gecontroleerd en getest en medewerkers hebben de opleiding Specifieke Deskundigheid Winterdienst (SDW) behaald. De gladheidbestrijders van Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) zijn er dus klaar voor.
Gladheidbestrijding een belangrijke taak
Met het oog op de veiligheid is het de taak van RMN om het ontstaan van gladheid door winterse situaties zoveel mogelijk te voorkomen. Alle gemeenten waar RMN de gladheidbestrijding voor verzorgt, zijn uitgerust met wegdeksensoren. Deze sensoren verzamelen belangrijke data zoals de wegdektemperatuur, bodemtemperatuur, luchtvochtigheid en het zoutgehalte op het wegdek. Onze gladheidcoördinatoren houden deze data nauw in de gaten om een goed beeld te krijgen van de weersverwachting en wegdekcondities. Het besluit om wel of niet te strooien, neemt RMN samen met de meteorologen van Infoplaza.
Zoutvoorraad
RMN strooit preventief met nat zout. Dit betekent dat wanneer de meteoroloog constateert dat de temperatuur van het wegdek richting het vriespunt gaat, RMN de wegen tijdig strooit om risico op gladde wegen te vermijden. Nat zout is strooizout vermengd met pekelwater. Hierdoor werkt het strooizout beter en sneller in op het wegdek. Bijkomend voordeel is dat het strooizout zo minder verwaait en niet in de bermen terecht komt als het verkeer eroverheen rijdt.
RMN heeft nog genoeg strooizout op voorraad. Dit is fijn steenzout wat nog beter en sneller inwerkt op het wegdek.