De projectgroep Spoorzone heeft de eerste versie gepresenteerd van de conceptgebiedsvisie en het conceptstedenbouwkundig plan voor het stationsgebied van Bilthoven. Zo’n 150 inwoners, woningzoekenden en andere betrokkenen waren daarbij aanwezig. Na de centrale presentatie gingen zij in groepen uiteen om per thema hun mening over de plannen te geven.
De Spoorzone, nu nog een verouderd bedrijventerrein, is een gebied met enorme kansen. Het ligt dicht bij de levendigheid van het centrum van Bilthoven en is uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer. Daarmee is de Spoorzone een uitstekende locatie voor woningbouw. Gemikt wordt op 850 woningen voor starters op de woningmarkt, met daarbij ook veel sociale huur, middenhuur en vrijesectorkoopwoningen. De nieuwe woningen kunnen het centrum van Bilthoven ook nog eens verder verlevendigen en meer klandizie opleveren voor de winkels en horeca.
Groen verbindend thema in Spoorzone
Groen is het verbindende thema in het ontwerp. De Spoorzone is nu het meeste versteende gebied van de gemeente, en dat gaat veranderen. Het idee is gevarieerde wijkjes te ontwikkelen, met appartementencomplexen los verspreid in het groen. Natuur draagt bij aan een prettige woon- en verblijfsomgeving. Het vergroot bovendien de biodiversiteit in het gebied en helpt bij de opvang van stevige regenbuien en tegen hittestress.
Aansluiting
De stedenbouwkundige opzet, het ontwerp van de openbare ruimte en het architectonische beeld moeten aansluiten bij de stijl van De Bilt en Bilthoven. Tegelijk zal de Spoorzone een eigen, vernieuwend karakter krijgen, zodat de nieuwe wijk ook een antwoord geeft op actuele ontwikkelingen als kleinere huishoudens en minder autogebruik.
Driehoek en Emmaplein
In de plannen krijgt de Driehoek, nu nog een parkeerterrein, een bebouwing die verwijst naar het centrum. De nieuwe bebouwing omarmt het tegenovergelegen Emmaplein, dat hierdoor transformeert tot een echt plein. Door het Emmaplein af te sluiten voor autoverkeer, ontstaat een prettig verblijfsgebied.
Timpe en Rembrandtlaan
De toekomstige bebouwing van de Timpe moet qua stijl gaan verwijzen naar de nabijgelegen villawijk. Gedacht wordt aan appartementencomplexen waarvan het ontwerp is geïnspireerd op villa’s maar met woningen in alle prijsklassen. Rondom de Rembrandtlaan komen de meeste woningen. Daar waar voldoende ruimte is, komt op gepaste afstand van de bestaande bebouwing één appartementencomplex van 7 en één van 9 verdiepingen. Doordat er wat meer de hoogte in wordt gebouwd, ontstaat ruimte voor meer groen en een wandelgebied met waterpartijen en wadi’s om het regenwater op te vangen.
Meer wandelen en fietsen
In de nieuwe Spoorzone wordt wandelen en fietsen gestimuleerd, onder meer door de aanleg van nieuwe wandel- en fietsroutes en het verbeteren van bestaande routes. In het hele gebied is de auto te gast. Er komen faciliteiten voor autodelen. De OV-knoop wordt geoptimaliseerd, onder andere door het uitbreiden en verbeteren van het busstation.
Fijn slijpen
De door de projectgroep gepresenteerde plannen zijn ‘work in progress’. Ze hebben nog geen officiële status en zijn nog niet getoetst door de gemeenteraad. De projectgroep gaat de plannen nog fijn slijpen, onder meer op basis van de reacties inwoners en andere betrokkenen. Ook volgen er nog gesprekken met marktpartijen, corporaties, de NS, ProRail en de provincie. Volgens de huidige planning is in mei een concept-gebiedsvisie en stedenbouwkundig plan gereed. In dat geval kan de raad eind juni een besluit nemen. Hierna kan worden begonnen met de ruimtelijke procedures.