Niemand kan met zekerheid voorspellen wat voor winter we krijgen. Het kan een zachte of een extreem koude en gladde winter worden, en alles daartussenin. Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) bereidt zich ieder jaar op het ergste voor zodat u zo min mogelijk hinder ondervindt van het winterweer. Dit jaar is de volgende stap gemaakt in het juist kunnen voorspellen van gladheid met de plaatsing van sensoren in het wegdek.
Plaatsing wegdeksensoren
Alle gemeenten waar RMN de gladheidbestrijding verzorgt, zijn nu uitgerust met wegdeksensoren. Deze sensoren verzamelen data zoals wegdektemperatuur, bodemtemperatuur en het vocht en zoutgehalte van het wegdek. Deze data wordt vervolgens verstuurd via het 4G netwerk. Bij de verwerking van deze data werken onze gladheidcoördinatoren nauw samen met de meteorologen van Infoplaza om een goed beeld te krijgen van de weersverwachting en wegdekcondities. Hierdoor besparen we mogelijk strooirondes. Zo zijn we duurzaam bezig en sparen we het milieu door minder zout te gebruiken.
Zoutvoorraad
Voor de gemeenten waar RMN de gladheid strooi- en/of sneeuwschuifwerkzaamheden verzorgt is de zoutvoorraad onlangs aangevuld, zo is er op locatie Soest 250 ton zout gebracht. Verdeelt over de depots in Soest en Bunnik komt onze totale zoutvoorraad dan op 800 ton.
Materieel en personeel winterklaar
Ieder jaar in mei krijgt al het gladheidmaterieel een grote onderhoudsbeurt. We lopen alle voertuigen na en ze worden doorgesmeerd en uitgetest. Indien nodig voeren we reparaties en aanpassingen uit. In oktober houden we vervolgens de grote vlootschouw waarbij ieder voertuig is opgebouwd en tot in detail is gecontroleerd.
Alle RMN chauffeurs die deelnemen aan de strooiwerkzaamheden zijn gecertificeerd en hebben de opleiding Specifieke Deskundigheid Winterdienst (SDW) behaald zodat ook zij klaar zijn voor de aanvang van het strooiseizoen op 1 november.