Oudewater – Hoeveel kilo gras eet een schaap eigenlijk? Is het moeilijk voor een hond om een kudde bij elkaar te houden? Wat gebeurt er met een schaap dat verdwaalt? Deze en vele andere vragen kreeg streekherder Huug Hagoort op zich afgevuurd door Schoolkinderen van de Oudewaterse basisscholen.
Schoolkinderen van groepen 4,5 en6
Als onderdeel van een educatief lesprogramma springen de kinderen van de Immanuël-, Jozef- en Mariaschool deze week in de kaplaarzen voor een ontmoeting met streekherder Huug Hagoort en zijn schaapskudde. De wolbalen op vier poten grazen een aantal dagen in park Ruyghe Wey. Een mooie gelegenheid voor de leerlingen van de groepen 4, 5 en 6 om het betegelde schoolplein te verruilen voor het zompige park.
Hagoort testte direct de kennis van de kinderen. Hij vroeg hen wat een streekherder doet en waarom het zo nuttig is dat de schapen grazen bij Oudewater. Onder andere omdat er dan meer soorten planten groeien. Daar komen dan weer vlinders, bijen en andere insecten op af. Ook liet hij zien dat de vacht van een schaap werkt als een regenjas. En natuurlijk mochten de kinderen de schapen aaien en knuffelen.
Ook vertelde de streekherder hoe zijn hond helpt om de kudde bij elkaar te houden. Met daarbij natuurlijk een demonstratie van de hond die de schapen samen dreef.
,,Dat willen wij ook wel,’’ reageerden de kinderen op de uitleg van Hagoort dat zijn hond na één dag werken, twee snipperdagen krijgt. Daarna maakten de kinderen hand in hand een lange sliert om de schapen zo bij elkaar te houden. Na enkele pogingen lukte dat en waren alle kinderen geslaagd voor hun ‘herdershonddiploma’.
Wethouder Bob Duindam sloeg het samenspel tussen de kinderen, streekherder en schaapskudde met plezier gade. Daarin ziet hij een bevestiging van de waarde van dit educatieve project. ,,Het is van belang dat kinderen weten dat wol niet uit de schappen van de winkel komt en melk niet uit een pak in de supermarkt. Bij dit project vergaren de kinderen kennis over de natuur in de natuur zelf en niet uit een lesboekje. Ook leren zij hoe schapen invloed hebben op de biodiversiteit in hun eigen leefomgeving.’’