Het college van De Bilt heeft de Gebiedsvisie Spoorzone en het stedenbouwkundig plan aangeboden aan de gemeenteraad. Deze plannen geven richting aan de toekomstige ontwikkeling van stationsgebied Bilthoven, waar maximaal 850 woningen kunnen komen waarvan 67% betaalbare woningen in een mix van sociale huur, middenhuur, betaalbare koop, en vrije sectorwoningen.
De gemeenteraad wordt gevraagd de Gebiedsvisie en het stedenbouwkundig plan vast te stellen. De raadsbehandeling is waarschijnlijk in mei.
Het plan Spoorzone
De Spoorzone is het gebied vanaf de driehoek ten zuiden van het station, tot en met de bedrijven aan de Rembrandtlaan ten noordwesten van het spoor.
- Op de driehoek (waar voorheen o.a. café de Dobbelaar zat) creëren we met bebouwing aan het Emmaplein echt een plein met enkel langzaam verkeer, waardoor je vanaf het station direct een gezellig centrum inloopt.
- Op Julianalaan 1 (de oude boekwinkel aan de Dudokflat) was een appartementencomplex bestemd. Naar aanleiding van de participatie blijft dit gebouw vrij en kan het een sociale en maatschappelijke functie vervullen als entree van Bilthoven.
- De woningen aan de Rembrandtlaan Noord komen in losse gebouwen in het groen, in een openbare tuin met ruimte voor spelen, ontmoeten en wandelpaden. Het groen kan aangesloten worden aan de tuin van Huize het Oosten.
- Aan de Rembrandtlaan Zuid komen drie losse gebouwen met een binnentuin die ook het geluid van het spoor kunnen dempen.
Groen en biodiversiteit
Er is in het plan veel aandacht voor groen en biodiversiteit. Er is extra aandacht voor beeldkwaliteit, dus dat de bebouwing mooi aansluit bij de omgeving. De bebouwing loopt getrapt op vanaf bestaande bebouwing met drie woonlagen. Op twee plaatsen loopt dit op tot 7 lagen hoog. De nieuwe woningen zullen zoveel als mogelijk met voorrang worden toegewezen aan mensen uit de gemeente.
We stellen in de Spoorzone een lagere parkeernorm voor. We kiezen ervoor om de schaarse ruimte te gebruiken voor woningbouw en niet onnodig voor de auto. Dat is haalbaar omdat er veel OV-verbindingen en een uitgebreid fietsnetwerk zijn. We bouwen in de Spoorzone vooral voor starters en senioren.
Inhaalslag op betaalbare woningbouw
Wethouder Anne Marie ’t Hart (ruimtelijke ordening): “We hebben echt geluk dat we in het hart van Bilthoven plek hebben om eindelijk een grote stap te maken en woningen te bouwen voor onze inwoners. Het afgelopen jaar hebben we als gemeente veel gerekend en getekend samen met inwoners en grondeigenaren, en het blijkt haalbaar te zijn! Daar zijn wij erg blij mee.
De Spoorzone is nu een verouderd en versteend bedrijventerrein, maar kan een hele gave, groene woonwijk worden, en een mooie plek voor bijvoorbeeld starters en senioren die nu moeilijk een plek vinden. In de Gebiedsvisie die we hebben gemaakt voor het stationsgebied kunnen tot 850 woningen komen die zoveel mogelijk aan inwoners zullen toekomen. Wat een slag slaan we dan!“
Wethouder Dolf Smolenaers (woningbouw): “De vastgelopen woningmarkt is een groot probleem, zeker ook in onze gemeente. Daar biedt de Spoorzone een stevig antwoord op. 67% betaalbare woningen op deze absolute A-locatie: daar ben ik trots op. De woningen staan er natuurlijk nog niet, en wat mij betreft gaan we zo snel mogelijk bouwen. Er zijn namelijk veel dertigers in onze gemeente die noodgedwongen nog bij hun ouders wonen en de wachtlijst voor een sociale huurwoning is al jaren langer dan 10 jaar. Met de Spoorzone gaan we weer de goede kant op.”
Verkeer en economie
De Spoorzone brengt ook een nieuwe economische impuls voor Bilthoven. Wethouder Krischan Hagedoorn (economie): “Dit wordt een prachtige plek om te wonen en te werken. We hebben voor verschillende delen van de Spoorzone opgeschreven welke voorzieningen er zouden kunnen komen. Die moeten een aanvullend zijn op het lokale aanbod, en niet concurrerend. Voor de winkels in centrum Bilthoven betekent dit in de toekomst ook nieuwe aanloop.’
Wethouder Pim van de Veerdonk (mobiliteit): “Bereikbaarheid en verkeersveiligheid heeft hoge prioriteit. Om de ontwikkeling mogelijk te maken zijn verkeersmaatregelen, zoals de aanpassing van vier rotondes in de omgeving, opgenomen in de plannen. Daar reserveren we ook budget voor. De Spoorzone heeft als unieke eigenschap dat de OV-verbinding met Utrecht en andere omliggende gemeenten uitstekend is. Daar gaan we van profiteren.”
Samen met inwoners
Er zijn drie uitgebreide participatierondes geweest met inwoners over de Spoorzone. Mei vorig jaar werd aan inwoners de eerste conceptvisie gepresenteerd. Daarna zijn er door de inbreng weer aanpassingen gemaakt. De participatie bij deze gebiedsvisie is hiermee afgerond.
Wanneer de Gebiedsvisie en het stedenbouwkundig plan worden vastgesteld kunnen initiatiefnemers vervolgens individueel of gezamenlijk binnen de gestelde voorwaarden hun plannen verder uitwerken. Daarbij zal ook participatie plaatsvinden ten aanzien van de nieuwe onderdelen.
Informatiebijeenkomsten
De gemeente organiseert in aanloop naar de behandeling in de gemeenteraad inloopmomenten voor inwoners. Daar kunnen vragen worden gesteld over de plannen. De data hiervoor worden zo snel mogelijk bekendgemaakt.
Raadscommissie en inspraak
De raadscommissie behandelt het voorstel waarschijnlijk in mei. Inwoners kunnen tijdens deze vergadering inspreken en hun visie delen. Kijk voor de actuele planning op de agenda van de gemeenteraad.
Meer informatie en de documenten zijn online te raadplegen via Doe Mee De Bilt.