Nieuwegein – Het Rijk en de Metropoolregio Utrecht investeren samen ruim 1,4 miljard euro voor de bereikbaarheid van nieuwe woningbouwgebieden in de provincie Utrecht. De rijksbijdrage is 930 miljoen euro, die van de regio 475 miljoen (Nieuwegeinse bijdrage is 15 miljoen euro). De investering gaat onder meer naar de aanleg van een deels ondergrondse, en dus snelle tramlijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein, de Merwedelijn.
Ook stelt het Rijk 100 miljoen euro beschikbaar voor verkeersmaatregelen op de Utrechtse snelwegen en voor het versnellen van bestaande woningbouwplannen. Deze investeringen zijn een belangrijke voorwaarde voor de bouw van 54.000 woningen tot en met 2030 en 50.000 woningen na 2030.
Om te zorgen voor passende en betaalbare woonruimte voor iedere Nieuwegeiner is de bouw van nieuwe woningen van het grootste belang. Daarom is met het Rijk afgesproken dat Utrecht en Nieuwegein in Groot Merwede tot en met 2030 25.500 nieuwe woningen bouwen. Voor Nieuwegein gaat het om de bouw van ca 5.500 woningen in onder meer Nieuwegein City en Rijnhuizen. Na 2030 zien Rijk en regio kansen in onder meer de A12 zone waarvan naar verwachting 5.000 a 10.000 woningen op Nieuwegeinse grondgebied. In Rijnenburg mikt gemeente Utrecht op 21.500 woningen na 2030.
Bereikbaar en gezonde groei door Merwedelijn
Verantwoordelijk wethouder Ellie Eggengoor: “We zijn er nog niet, maar als college hebben we alle vertrouwen in de komst van de snelle Merwedelijn tussen Utrecht en Nieuwegein door deze bijdrage van het Rijk. Ook het kabinet onderschrijft met deze investering dat de Merwedelijn een belangrijke maatschappelijke oplossing is om gezond te kunnen groeien als stad en als regio. Daar zijn wij heel blij mee, want zo kunnen we onze stad bereikbaar houden én de woningen bouwen waar zo’n grote behoefte aan is.
Het ov moet in de hele regio een volwaardig alternatief worden voor de auto. De Merwedelijn brengt inwoners van Nieuwegein binnen 15 minuten naar het centrum van Utrecht. Door de hoge frequentie verwachten we dat mensen vaker anders gaan reizen: vooral lopend en met de fiets gebruikmaken van het ov. Dit is een belangrijk onderdeel van de Nieuwegeinse mobiliteitsambities.
Ook kan de A12 zone überhaupt niet worden ontwikkeld zonder deze Merwedelijn. Nu is het eerst zaak om de Merwedelijn en alle mobiliteitsoplossingen voor de langere termijn op weg én ov verder te onderzoeken om de komst van woningbouwlocaties Rijnenburg en de A12 zone mogelijk te maken.”