Op 3 april start Goedopweg de campagne “Utrecht helpt bedrijven in het zadel”. Dit is een campagne waarmee bedrijven in de provincie Utrecht hun eigen medewerkers kunnen enthousiasmeren om vaker op de fiets te komen. Er is een gratis basispakket beschikbaar bestaande uit communicatie-materialen, een probeerpool met e-bikes en de Ik fiets-app. Met deze app kunnen medewerkers via challenges al fietsend punten verdienen. Goedopweg streeft ernaar om 50 bedrijven deel te laten nemen aan de campagne. Het doel is vervolgens om binnen ieder bedrijf 10% extra mensen aan het fietsen te krijgen.
De campagne is bedoeld voor werkgevers en bedrijventerreinen die hun medewerkers willen motiveren om vaker de fiets te pakken en hierbij graag een steuntje in de rug willen. Zij kunnen met het basispakket van ‘Utrecht helpt bedrijven in het zadel’ medewerkers die op een fietsbare afstand wonen stimuleren om (vaker) de fiets te pakken om naar het werk te reizen. Voor bedrijven die meer willen is er een pro-pakket beschikbaar.
Meer dan het basispakket
Boven op het basispakket krijg je dan een fiets-roadshow met de nieuwste elektrische fietsen en een Virtual Reality Experience, waarbij medewerkers hun eigen route naar kantoor virtueel kunnen beleven. Het basispakket is gratis verkrijgbaar. Voor het pro-pakket wordt een bijdrage in de kosten gevraagd van € 1250,-. De communicatiematerialen in alle pakketten kunnen aangepast worden aan de regio, bv ‘Amersfoort helpt bedrijven in het zadel’ of het eigen bedrijf: ‘UMC Utrecht helpt medewerkers in het zadel’.
Robert-Jan Cornelissen
Robert-Jan Cornelissen, adviseur mobiliteit en bereikbaarheid, UMC Utrecht zegt hierover: “In het UMC Utrecht werken we iedere dag aan het verbeteren van de gezondheid. We willen bijdragen aan een gezond leven en een gezonde maatschappij, ook voor de generaties na ons. Duurzaam reisgedrag draagt daaraan bij. Het UMC Utrecht stimuleert medewerkers waar mogelijk om op de fiets van en naar het werk te reizen door hen te faciliteren met optimale voorzieningen zoals voldoende oplaadpunten voor elektrische fietsen, kluisjes voor accu’s, samenwerking met de mobiele fietsenmaker als ook financiële ondersteuning in de vorm van een fietsplan.
De samenwerking met Goedopweg en deelname aan de actie ‘Utrecht helpt bedrijven in het zadel’ is voor het UMC Utrecht, zeker nu het voorjaar voor de deur staat, een mooie en extra stimulans om onze medewerkers ‘in het zadel’ te krijgen en de auto wat vaker te laten staan.”
Waarom deze campagne?
Fietsen heeft vele voordelen. De verkeersdrukte vermindert, het is goed voor het milieu en goed voor de gezondheid van de fietser. De provincie Utrecht wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Duurzame manieren van reizen spelen daarbij een grote rol. In 2021 werd ruim 25% van alle verplaatsingen met de fiets gedaan. Na de auto was het de meest gebruikte vervoerwijze. Een inwoner van Nederland van zes jaar of ouder verplaatste zich in dat jaar gemiddeld 232 keer met de fiets (CBS, 2023).